Tanouan Ibi

131216_tanouan 1ALGEMEEN

Project basisschool
Architect LEVS architecten Amsterdam
Opdrachtgever Stichting Dogon Onderwijs
Project organisatie ADI, Mopti Sevaré
Aannemer Enterprise Dara Sevaré, Mopti en uitvoerder Amayoko Tagadiou,
in samenwerking met studenten van de Technische school in Sevaré en de
lokale bevolking van Tanouan Ibi.
Aanbesteding 2012
Bouw maart – juli 2013
Ingebruikname oktober 2013
Bruto vloeroppervlak 200 m2
Terrein 2.5 ha
Investeringskosten 45.000 Euro

INLEIDING

Het dorp Tanouan Ibi ligt in de vlakte op een klein uur rijden van het moederdorp Koundou in het Dogonland, de Falaise de Bandiagarra in Mali (Unesco werelderfgoed 1986). De twee dorpen, Tanouan en Ibi worden bevolkt door Katholieke en Christelijke Dogons die tegelijkertijd ook weer animisten zijn. Gezamenlijk met de nabije omgeving wonen er zo’n 150 families, in totaal spreken we over een kleine 2500 mensen. Het dorp heeft al jaren een traditionele school van leem met een traditioneel dak. Deze school wordt gedreven door een directeur en twee gemotiveerde leraren die wonen in door het dorp gemaakte huizen. De school telt bijna 200 leerlingen en groeit vanzelfsprekend. ADI, onze lokale partner, vond deze school en de gemeenschap goed voldoen aan onze belangrijke voorwaarde, namelijk: ‘Een gemotiveerde gemeenschap die samen met ons een nieuw school ensemble van lokalen, een omsloten schoolterrein met bomen, toiletten kan realiseren.’

Tanouan Ibi juli 2012 (2)

IMG_1319

In december 2013 is, bij het leggen van de eerste steen met onder andere de burgemeester, de ‘chef de village’ (dorpsvertegenwoordiger) en de ‘sous prefect’ (vertegenwoordiger van het ‘gewest’), een start gemaakt met de bouw van de eerste fase.

IMG_1458

Het ensemble is bestaat uit twee gebouwen van ieder drie klaslokalen. Het eerste blok van drie lokalen met twee veranda’s en een getoogt dak heeft voor de directeur ook een kantoorruimte met opslag. Daarnaast wordt in de eerste fase ook de sanitair voorzieningen gerealiseerd. De omheining en beplanting volgt daarna. In beginsel is het gebouw voldoende groot voor het huidig aantal leerlingen. De tweede fase zal gerealiseerd worden als er een duidelijke groei blijft bestaan. Op dit moment zullen er per klaslokaal twee groepen les krijgen.

De school zal ook gebruikt worden voor voorlichtingen en vrouwenprojecten in samenwerking met het Dogon Vrouwen Initiatief.

DSC_0631

MEER DAN BOUWEN

Tijdens het leggen van de eerste steen, door bestuurslid Jan Joost Peskens, hield de burgemeester van Madougou een warm en vlammend betoog over de betekenis van het onderwijs. Zijn uitgangspunt was niet alleen dat de bewoners het leggen van de eerste steen kwamen vieren, maar ook dat zij zouden zorgen voor de nodige ondersteuning tijdens de bouw. De tweede spreker, de Sous-prefect van de regio Madougou, Umma Demble deed hier nog een stevig aantal scheppen bovenop. Zo stelde hij “geld is duur voor iedereen ” ( l’argent est chère pour toute le monde) en dat het onderwijs veel meer is dan het leren van taal en rekenen, hij doelt ook op de vooruitgang, voedingen landbouw. Ook dat er evenveel meisjes als jongens in een klas zitten is belangrijk, maar nog belangrijker is het dat de meisjes het ook echt afmaken en niet voortijdig zwanger worden. De samenwerking in coöperatieven in de landbouw is van cruciaal belang in Mali en daarbij hoort een goede basisopleiding.

DSC_0633

UITGANGSPUNTEN VOOR ONTWERP EN DE BOUW

Gebruik van lokale grondstoffen

Een van de belangrijkste uitgangspunten was het gebruik van lokale grondstoffen en materialen. Doel hierbij is om tot een voordelig maar duurzaam gebouw te komen, dat zich goed voegt naar het landschap en dat aansluit bij de lokale traditionele manieren van bouwen.

Onderwijs proces en betrokkenheid van de gemeenschap

Zoals altijd is niet het gebouw, maar het onderwijs ons belangrijkste doel. De lokale aannemer en vakwerklieden werken nauw samen met de net opgeleide leerlingen van de technische school. Zij worden in alle fasen van het bouwproces ingeschakeld. Er worden voorzichtige stappen gezet om de bouwwijzen te verbeteren en te verfijnen, aansluitend bij bestaande methoden, tradities en kennis. De lokale bevolking werd ingezet voor onder andere het graven, de wateraanvoer, maken van de stenen en opperen. Het stemt tot grote tevredenheid dat de aanpak om stevigere afspraken met het dorp te maken heeft gewerkt. De keuze om te gaan bouwen hebben wij hier namelijk sterk van laten afhangen. De afspraken waren ook bedoeld om  invloed uit te oefenen op de verlaging van bouwkosten.

cirkel leerling - metselaar

Aangenaam binnenklimaat

Omdat de temperatuur makkelijk stijgt tot 40 graden Celsius en meer, is het van essentieel belang om een aangenaam klimaat in het interieur te bewerkstelligen. Dit criterium vereist oplossingen die gebaseerd zijn op intelligent ontwerpen en slimme keuzes van materialen. Het dak, bestaande uit stenen van geperste aarde, de beide veranda’s aan weerszijden van het gebouw en de ventilatiekokers resulteren in een aangenaam binnenklimaat.

130121_TanouanIbi DRSN bewerkt

ONTWERP

Het project bestaat uit een ensemble van het eigenlijke schoolgebouw, blokken met sanitaire voorzieningen en een gemeenschappelijke buitenruimte. Het terrein zal worden omheind met Jatropha struiken om enige bescherming tegen dieren te bieden. De olie van de noten van deze plant (‘purgeer noten’) zal ook gebruikt worden om biodiesel brandstof te vervaardigen.

TanouanIbi def bewerkt ROOD130121_tekeningenset_Tanouan Ibi_02

De school dient te voldoen aan de vereisten die door de lokale overheid worden gesteld en die door het CAP (Centre d’Animation Pédagogique) zijn voorgeschreven. Scholen bestaan gewoonlijk uit clusters van twee keer drie klaslokalen. Een klaslokaal moet een oppervlakte van 7 x 9m² hebben en dient ruimte te bieden aan ongeveer 60 leerlingen. In totaal biedt de school ruimte voor minimaal 180 leerlingen en een kantoorruimte met opslag die gezamenlijk één gebouw vormen.

DSC_0638

De architectuur van het schoolgebouw is een zoektocht naar een aansluiting op de lokale tradities van bouwen, cultuur en architectuur ? Daarnaast speelt vanzelfsprekend de steen met haar specifieke eigenschappen en mogelijkheden van het ontwerpen hierbij een grote rol. Ook een grote rol speelt de keuze voor een geschikte  expressie die aansluit bij de traditionele architectuur. Deze architectuur is kenmerkend door vlakverdeling, openen dicht en de omkadering van ramen en deuren waarbij patronen worden toegepast. Het gebruik van stenen van lokaal geperste aarde leidt tot een soepele inpassing in de omgeving, zoals bijna alle Dogon dorpen die op lijken te gaan in het landschap. De vormtaal is een duidelijk gevolg van de functionele vereisten.

CIMG1978bewerkt

De structuur van het schoolgebouw is uniek met twee veranda’s die parallel aan de klaslokalen lopen. Beide veranda’s functioneren als steunberen om het gewicht van de tongewelven in de daken boven de klaslokalen te ondersteunen. Daarnaast bieden de veranda’s, die voorzien zijn van stenen bankjes, een fijne buitenplek aan de leerlingen. De veranda’s zijn gemetseld met afwisselend gestapelde stenen van geperste aarde in stroken die het ritme van de gevels bepalen. Bij de in- en uitgangen volgen de stenen de kromming van de spanningsboog wat tot de karakteristieke openingen leidt. Het dak en de dakranden krijgen een accent door een extra laag van stenen en dilatatie stenen die de bogen uiteen houden.

Het dak, bestaande uit stenen van geperste aarde is bestreken met een 20-30 mm dikke laag van rode aarde, deze laag is gemengd met cement om een waterdichte laag te bewerkstelligen. Via de waterspuwers, gemaakt door de Bozo, wordt het regenwater snel afgevoerd. In het dak zijn op maat gemaakte “keramische kokers” toegepast die zorgen voor ventilatie en tegelijk als een sterrenhemel het daglicht binnen laten. In het regenseizoen (2 maanden), dat buiten het schooljaar plaatsvindt, kunnen deze kokers worden afgesloten.

De gevelopeningen zijn voorzien van kozijnen en lamellen met een fris gele kleur. De vloerstenen zijn in een decoratief patroon gelegd om ook te laten zien dat hierin weer veel mogelijkheden zijn.

IMG_0711

IMG_0822

BOUWEN

In Dogonland worden verschillende bouwmethoden gebruikt die beïnvloed worden door hun de specifieke locatie. Leem is het meest gebruikte bouwmateriaal, ook hier zijn veel varianten omdat er verschillende soorten leem aanwezig zijn  in het Dogon gebied. In Tanouan Ibi was leem ook de meest voor de hand liggende keuze.

DSC_0635

Het is erg belangrijk om zo veel mogelijk met lokaal beschikbare materialen te bouwen. Dit is economisch en financieel interessanter dan het importeren van materialen, het is een meer duurzame oplossing en het materiaal is gemakkelijk te verwerken. Het hele bouwwerk, dat wil zeggen de dragende muren, het gekromde dak en de vloeren, is vervaardigd van stenen van hydraulisch geperste aarde.

130121_tekeningenset_Tanouan Ibi_07

De steen persmachine is mobiel, wat betekent dat de stenen op de bouwplek zelf gemaakt kunnen worden en ook op deze locatie gemetseld kunnen worden met een specie waarin dezelfde aarde verwerkt is.  De stenen wegen per stuk 8,5 kg en kunnen een druk verdragen van 15 N/mm2. Aan de stenen wordt 3 – 4 % cement toegevoegd zodat zij waterdicht zijn. De funderingen zijn gemaakt van gestort beton.

IMG_2221

DSC_0642

Omdat het gebruik van lokale materialen een belangrijk uitgangspunt is, worden er geen ondersteunende constructies toegepast. Dit levert niet alleen een uniek bouwwerk van leem op, het leidt ook tot ontwerp oplossingen die de kwaliteit verhogen, te denken valt aan de veranda’s aan beide zijden van het gebouw. Daarnaast zorgt het gebruik van leem in muren, dak en vloeren voor een erg aangenaam klimaat in het interieur. De unieke ventilatiekokers in het dak, geïnspireerd op traditionele waterspuwers, staan borg voor een perfecte ventilatie en maken een dubbele dak constructie onnodig.

Het gebruik van hout werd verworpen, niet alleen omdat lokaal beschikbaar hardhout schaars is, maar dit hardhout is ook erg bewerkelijk en veeleisend in termen van onderhoud. De stalen frames voor de ramen zijn gemaakt door handwerkslieden in Mopti die vertrouwd zijn met de techniek. Nog een aanvullende reden om geen hout te gebruiken is het gevaar van termieten, die het wegvreten.

DSC_0649

UITVOERING

De uitvoering op de bouw werd georganiseerd door “l’homme de Yaye” zoals wij hem altijd noemen, zijn echte naam is  Amayoko Tagadiou. De uitvoering heeft door de grote inzet van de bevolking op alle terreinen veel baat gehad. Graafwerk, aanvoer van water, stenen opperen, het mengen van de metselmortel, het graven van de put voor de nieuwe toiletten wordt allemaal uitgevoerd door bewoners uit het dorp. Het stemt tot grote tevredenheid dat de duidelijk vastgelegde afspraken, met het dorp ook werken. De keuze om ergens te gaan bouwen willen we in de toekomst hiervan laten afhangen. Het moet ook invloed gaan krijgen op bouwkosten die wat ons betreft zouden moeten gaan dalen zodat we meer kunnen gaan realiseren. Er is tijdens de bouw veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de fundering en het dilateren van de drie klaslokalen, op deze manier is er in alle opzichten een technische duurzaam gebouw gerealiseerd.

DSC_0661

Tijdens de bouw zijn de dorpsbewoners op eigen initiatief gestart met het planten van bomen. Dit gaan wij ondersteunen door te zorgen voor een omheining met Jathropha planten.

CIMG1976bewerkt

OPLEVERING

131129_tanouan ibi (58)bewerkt

 

131129_tanouan ibi (1)bewerkt

 

131129_tanouan ibi (29)bewerkt

 

131129_tanouan ibi (51)

 

131129_tanouan ibi (86)

MODULERING & OUTPUT

Na het schetsontwerp worden de projecten in 3D uitgetekend in een technisch teken programma, waar ieder steentje zichtbaar is en detaillering exact in beeld gebracht kan worden. Als output kunnen gegevens worden opgevraagd, bijvoorbeeld het aantal stenen ten behoeve van de aankoop. Maar ook kunnen er realistische impressies van gemaakt worden voor presentatie doeleinden. Ook een BIMx model (zie kopje “loop in 3D door de school”) kan worden geëxporteerd om achter uw computerscherm door het gebouw te lopen om in 3D inzicht te krijgen van het schoolproject. Buiten de 3D mogelijkheden worden er efficiënt 2D werktekeningen uit opgemaakt, die uiteindelijk fungeren als bouwtekening voor de lokale aannemer Enterprise Dara Sevaré.

modulering (zonder tekst)

LOOP IN 3D DOOR DE SCHOOL

Via onderstaande link is de school zichtbaar in een 3D programma, waarin het mogelijk is om zelf door de scholen te lopen / vliegen. Door middel van de pijltjes op het toetsenbord vind beweging plaatst en via de muis is de zicht richting te bepalen. Erg gebruiksvriendelijk en het geeft een goede indicatie hoe het schoolgebouw er van buiten en binnen uit ziet.

Basisschool Tanouan Ibi in 3D      Windows

Gangouroubouro

ALGEMEEN

Project basisschool
Architect LEVS architecten Amsterdam
Opdrachtgever Stichting Dogon Onderwijs
Project organisatie ADI, Mopti Sevaré
Aannemer Enterprise Dara Sevaré, Mopti en uitvoerder Essay Dara,
in samenwerking met studenten van de Technische school in Sévaré
en de lokale bevolking van Gangaroubourou.
Aanbesteding 2012
Bouw maart – juli 2013
Ingebruikname oktober 2013
Bruto vloeroppervlak 200 m2
Terrein 2.5 ha
Investeringskosten 45.000 Euro

INLEIDING

Het dorp Gangouroubouro ligt in de vlakte op een klein uur rijden van de dorpen aan de voet van de rotswand in het Dogonland, de Falaise de Bandiagarra in Mali (Unesco werelderfgoed 1986). In het dorp en de nabije omgeving wonen ongeveer zo’n 200 families, een kleine 3500 mensen. Het dorp heeft al jaren een traditionele school van leem met een traditioneel dak. Nog veel belangrijker is dat de directeur en zijn leraren wonen in door inwoners uit het dorp gebouwde huizen. De school telt bijna 240 leerlingen en groeit nog steeds. Er zijn leerlingen van groep 1 tot groep 6 die les krijgen. ADI onze lokale partner vond deze school en de gemeenschap goed voldoen aan onze belangrijke voorwaarde namelijk een gemotiveerde gemeenschap die samen met ons een nieuw school ensemble van lokalen, een omsloten schoolterrein met bomen, toiletten kan realiseren.

Alhoewel er al 5 docenten zijn en ruim 240 leerlingen starten we de eerste fase met 3 lokalen en de sanitaire voorzieningen. Het uiteindelijke ensemble van een school bestaat uit 2 blokken van lokalen voor minimaal 360 en maximaal 450 leerlingen. Onze ervaring is dat het gefaseerd bouwen een verstandige stap is. Het bouwproject is dan ook echt te realiseren met de benodigde ondersteuning van het dorp en het spreidt ook de activiteiten van ADI en SDO.

CONTEXT

Tegelijkertijd met de basisschool in Tanouan Ibi is er gestart met het schoolgebouw in Gangouroubouro. Op een terrein van 2,5 hectare groot is de plaats bepaald van de lokalen met inachtneming van factoren als oriëntatie ten opzichte van de zon,de wind en ondergrond. De school is op het hoogste stuk van de grond geplaatst om zo min mogelijk last te hebben van het water in de natte tijd.

De plaats voor het tweede lokalen blok is al op de locatie gereserveerd (tekening locatie).

locatie plus onderlegger

UITGANGSPUNTEN VOOR HET ONTWERP EN DE BOUW

Gebruik van lokale grondstoffen

Een van de belangrijkste uitgangspunten was het gebruik van lokale grondstoffen en materialen. Het doel hierbij is om tot een voordelig maar duurzaam gebouw te komen, dat zich goed voegt naar het landschap en dat aansluit bij de lokale traditionele manieren van bouwen. Wel is er op verzoek van ADI bij deze school gebruik gemaakt van de nog beschikbare voorraad materiaal van de organisatie. Ook is de gedachte dat er in de vlakte, de nieuwere dorpen, ook een andere architectuur en uitstraling van de gebouwen mogelijk is. Vandaar dat hier een school is ontworpen met een bijzonder stalen dak.

Onderwijs proces en een betrokken gemeenschap

Zoals altijd is niet het gebouw, maar het onderwijs ons belangrijkste doel. De lokale aannemer en vakwerklieden werken nauw samen met de net opgeleide leerlingen van de technische school. Zij worden in alle fasen van het bouwproces ingeschakeld. Er worden voorzichtige stappen gezet om de bouwwijzen te verbeteren en te verfijnen, aansluitend bij bestaande methoden, tradities en kennis. De lokale bevolking werd ingezet voor onder andere het graven, de wateraanvoer, stenen en opperen. Het stemt tot grote tevredenheid dat de aanpak duidelijke afspraken met het dorp over de taakverdeling en hun bijdrage hieraan hebben gewerkt. De keuze om te gaan bouwen hebben wij hiervan laten afhangen. Het moest dan ook invloed krijgen op de verlaging van bouwkosten.

DSCN0992

Lichte constructie en toch een fijn klimaat 

Ten opzichte van de school in Tanouan Ibi of Balaguina, is er voor Gangaroubouro een nieuw model ontwikkeld. De aanleiding hiervoor is, zoals al eerder vermeld, dat er nog veel constructief materiaal, waaronder staalplaten en profielen, op voorraad was in de opslag van de stichting. Amatigue Dara (ADI) maakte zich na de inventarisatie  zorgen over de grondkwaliteit in het gebied en gaf de voorkeur aan een lichter gebouw. In dit geval een schoolgebouw met een zwevend stalen dak.

DSC_0720

130130_Gangouroubouro bewerkt_Animatie pad_8ONTWERP

Het project bestaat uit een ensemble van het eigenlijke schoolgebouw, blokken met sanitaire voorzieningen en een gemeenschappelijke buitenruimte. Het terrein zal worden omheind met Jatropha struiken om enige bescherming tegen dieren te bieden. De olie van de noten van deze plant (‘purgeer noten’) zal ook gebruikt worden om biodiesel brandstof te vervaardigen.

130130_tekeningenset_Gangouroubouro_02De school dient te voldoen aan de vereisten die door de overheid en het CAP (Centre d’Animation Pédagogique) zijn voorgeschreven. Scholen bestaan gewoonlijk uit clusters van drie klaslokalen. Een klaslokaal moet een oppervlakte van 7 x 9m² hebben en dient ruimte te bieden aan ongeveer 60 leerlingen. In totaal biedt de school ruimte voor 180 leerlingen en een kantoor met depot voor de directeur die gezamenlijk één gebouw vormen.

Het nieuwe model past meer in de open vlak­te, dan dichtbij de lokale traditionele bebouwing. De dorpen liggen ook buiten de rijkere Ar­chitectuur zone, die echt langs de rotswand en op het plateau ligt.

De structuur van het schoolgebouw is opgebouwd uit een vergrote veranda van ruim 3 meter die parallel aan de klaslokalen loopt. De wanden zijn gemetseld met afwisselend gestapelde stenen van geperste aarde in stroken die het ritme van de gevels bepalen. De veranda is voorzien van stenen zit muurtjes aan beide zijde en vormt zo het grote terras van de school.

DSC_0703

DSC_0729

Het dak is opgebouwd uit overlappende stalen dakplaten die ieder onder afschot, 1 meter uitsteken ten opzichte van de veranda en achtergevel. Door middel van slanke stalen koker profielen wordt het dak afgedragen op de steunberen. Het polingny spanten, die de klaslokalen overspannen, zorgen voor een vrij vloeroppervlak. Een voordeel van het zo ontworpen stalen dak zijn de grote overstekken die extra schaduwplek­ken creëren. Met een grote strook ‘Braziliaans’ metselwerk voor de ventilatie en meerdere smallere lange ramenopeningen voorkomen wij de opdrukkende windkrachten onder het dak.  De gevel zorgt ook voor veel natuurlijke ventilatie in de klaslokalen. Het kantoor en de opslag zijn weer gerealiseerd met getoogde daken en van een kleiner schaal passend bij de functie van de ruimte. Het kantoor van de directeur is tevens voorzien van een waterbak, waarmee het hemelwater opgevangen wordt.

130130_Gangouroubouro bewerkt_4 130130_Gangouroubouro bewerkt_3De gevelopeningen zijn uitgevoerd met stalen kiepramen geschilderd in een oker geel. De vloerstenen van 60 mm zijn in een patroon gelegd om de mogelijkheden te laten zien en als detail. De onderwijzers plek in het school lokaal is op verzoek van de school verhoogd, waarmee het overzicht op de klas wordt vergroot.

IMG_0778 BOUWEN

In Dogon land worden verschillende types van manieren van bouwen en van materialen gebruikt, afhangend van de precieze locatie. Leem is het meest gebruikte bouwmateriaal, omdat er verschillende soorten leem aanwezig zijn overal in het hele Dogon gebied. In Gangouroubou was leem, in combinatie met staal voor een lichtere constructie, de meest voor de hand liggende keuze.

130130_tekeningenset_Gangouroubouro_07Het is erg belangrijk om zo veel als maar mogelijk is met lokaal beschikbare materialen te bouwen. Dit is economisch en financieel interessanter dan het importeren van materialen, het is een duurzame oplossing en het materiaal is ook nog eens makkelijk verwerkbaar. Het bouwwerk, dat wil zeggen de dragende muren en de vloeren, is vervaardigd van stenen van hydraulisch geperste aarde.

Photo-0059

 

IMG_0777

De steen persmachine is mobiel, wat betekent dat de stenen op de bouwplek zelf gemaakt kunnen worden en gemetseld kunnen worden met een specie waarin ook aarde verwerkt is. De stenen wegen per stuk 8,5 kg en kunnen een druk verdragen van 15 N/mm2. Aan de stenen wordt 3 – 4 % cement toegevoegd zodat zij waterdicht zijn. De funderingen worden gemaakt van gestort beton.

IMG_1261

Het gebruik van hout werd verworpen niet alleen omdat lokaal beschikbaar hardhout schaars is, maar ook erg bewerkelijk en veeleisend in termen van onderhoud. De stalen frames voor de ramen zijn gemaakt door handwerkslieden in Mopti die vertrouwd zijn met de techniek. Nog een aanvullende reden om geen hout te gebruiken is het gevaar van termieten, die het wegvreten.

DSC_0707

VAN LEERLING TOT METSELAAR

De uitvoering op de bouw werd georganiseerd door Esay Dara, een opgeleid metselaar van de mede door ons gerealiseerde Technische school. Het is geweldig om te zien hoe pre­cies in maatvoering en zorgvuldig metselwerk strak en netjes dit werk wordt uitgevoerd met ook nog zeer weinig verlies aan stenen. Het hele bouwteam van deze school bestaat overigens uit ex-leerlingen van de school. Ook van de nieuwe lichting zullen er weer geschoolde metselaars en bouwers bijkomen. De volgende stap zal natuurlijk zijn dat zij nog meer gaan bouwen vanuit  hun eigen ondernemerschap.

cirkel leerling - metselaar

IN GEBRUIK

131129_gangouroubouro (159)bewerkt

131129_gangouroubouro (149)bewerkt

131129_gangouroubouro (103)bewerkt

131129_gangouroubouro (182)bewerkt

131129_gangouroubouro (15)bewerkt
MODULERING & OUTPUT

Na het schetsontwerp worden de projecten in 3D uitgetekend in een technisch teken programma, waar ieder steentje zichtbaar is en detaillering exact in beeld gebracht kan worden. Als output kunnen gegevens worden opgevraagd, bijvoorbeeld het aantal stenen ten behoeve van de aankoop. Maar ook kunnen er realistische impressies van gemaakt worden voor presentatie doeleinden. Ook een BIMx model (zie kopje “loop in 3D door de school”) kan worden geëxporteerd om achter uw computerscherm door het gebouw te lopen om in 3D inzicht te krijgen van het schoolproject. Buiten de 3D mogelijkheden worden er efficiënt 2D werktekeningen uit opgemaakt, die uiteindelijk fungeren als bouwtekening voor de lokale aannemer Enterprise Dara Sevaré.

modulering (zonder tekst)LOOP IN 3D DOOR DE SCHOOL

Via onderstaande link is de school zichtbaar in een 3D programma, waarin het mogelijk is om zelf door de scholen te lopen / vliegen. Door middel van de pijltjes op het toetsenbord vind beweging plaatst en via de muis is de zicht richting te bepalen. Erg gebruiksvriendelijk en het geeft een goede indicatie hoe de school er van buiten en binnen uit ziet.

Basisschool Gangouroubouro in 3D       Windows

Gangouroubouro, strak en netjes

Bij ons vorige bezoek in december was er geen tijd geweest voor een eerste steenlegging en dus was er bij aankomst een volledige delegatie met alle school kinderen vol enthousiasme aanwezig.

Basisschool Gangaroubouro from stichting dogon onderwijs on Vimeo.

   

De bouw loopt ook hier heel voorspoedig. Het team van Esay Dara voert hier het werk uit, metselaars opgeleid op onze Technische school in Sévaré. Geweldig om te zien hoe precies gemaatvoert, strak en netjes dit werk wordt uitgevoerd met ook nog een zeer weinig verlies aan stenen.

Het word een mooi spektakel als ik voorstel om de kinderen plaats te laten nemen op de zitmuurtjes die het extra grote terras van de school gaan vormen. Ik ben verbaasd als ik hoor, en zie, dat er hier al ruim 220 leerlingen zijn en 5 leraren.

De school van Gangaroubouro maken wij op aanvraag van de lokale aannemer, in tegen stelling tot Tanouan Ibi, met een stalen dak. Met een grote strook ‘Braziliaans’ metselwerk voor de ventilatie en smallere lange ramen die kunnen kantelen. De aanleiding voor dit nieuwe model is dat er nog een heleboel stalen platen op voorraad liggen in onze opslag en dat Amatigue toch wat zorgen had over de grondkwaliteit in het gebied en dus liever een wat lichter gebouw zou willen maken. Het nieuwe model past ook wel wat meer in de open vlakte. de dorpen liggen ook buiten de rijkere Architectuur zone die echt langs de rotswand en op het plateau ligt. Een voordeel van het grote stalen dak kan ook zijn dat we door het werken met de grote overstekken extra schaduw plekken creëren. We gaan in november kijken en evalueren of de school ook daadwerkelijk veel verschilt in klimaat en “prijs” en andere kwaliteiten. Hij ziet er in ieder geval al schitterend uit met alle kinderen op de grote veranda.

Klik hier voor het terrein naast het dorp waar de school momenteel wordt opgebouwd.

Tip: klik links boven bij het pijltje Aerial om de luchtfoto’s zichtbaar te maken.

Tanouan Ibi loopt voorspoedig

In Tanouan Ibi verloopt de bouw van de school zeer voorspoedig. We zijn ontvangen door een grote delegatie van de bevolking. Opvallend was dat er door de kinderen in de school werd doorgewerkt want dat vond men toch wel van belang. De bouw word hier georganiseerd door “l’homme de Yaye” zoals wij hem altijd noemen maar eigenlijk heet hij  Amayoko Tagadiou. Er is een grote inzet van de bevolking op alle terreinen.

Graven, water aanvoer, stenen opperen, mengen van de metselmortel, het graven van de put voor de nieuwe toiletten wordt allemaal gedaan door het dorp. Het stemt tot grote tevredenheid dat de aanpak met stevigere afspraken, met het dorp ook werken. De keuze om ergens te gaan bouwen willen we sterker hiervan laten afhangen. Het moet ook invloed gaan krijgen op bouwkosten die wat ons betreft zouden moeten gaan dalen zodat we meer kunnen gaan realiseren.

   

De veranda’s zijn al afgesmeerd en het kantoor + depot voorzien van de stempelconstructies

   

Zeer bemoedigend was ook dat er door het dorp al een aantal bomen zijn geplant sinds december maar, het is ook duidelijk dat het instant houden van de bomen alleen gaat lukken als we het schoolterrein gaan afsluiten met een omheining.

We hebben met een GPS de locatie van het terrein vastgelegd. Ook erg handig voor ons omdat, we via Google Earth alle locaties kunnen gaan markeren. Het zal geen probleem zijn om de school compleet met meubilair en een goede omheining van beplanting in oktober in gebruik te gaan nemen.

Klik hier voor het terrein naast het dorp waar de school momenteel wordt opgebouwd.

Tip: klik links boven bij het pijltje Aerial om de luchtfoto’s zichtbaar te maken.

Muren Tanouan Ibi staan al

Op 1 maart was er gestart met de ontgraving voor de fundering en een maand later staan de muren al tot 2 meter hoog. De bevolking is goed gemotiveerd en verstrekken veel lokale arbeidskrachten, onder leiding van Soumaila Tagadiou.

Met behulp van de mannen uit het dorp is er gegraven voor de beton fundering

Via houtenplanken worden smalle bekistingsstroken voorzien van wapening

Met de hand worden er enkele uitsparingen uitgeslagen

De fundering is gestort, en zal nu moeten drogen

Op de achtergrond de geperste leemstenen die al op de bouwlocatie waren gebracht

De metselaars krijgen uitleg voor de opbouw door hoofdaannemer Amatique Dara (ADI)

Vanuit de hoekaansluitingen worden de verbanden uitgelegd

Voorbeeld van de hoekaansluitingen

De bouwtekeningen worden doorgenomen met de metselaars

De school begint vorm te krijgen!

De wanden worden tot 2meter hoog opgemetseld

De stalen frames worden in elkaar gezet, om later met stempels de dakconstructie op te zetten

De groep en dorpsvertegenwoordiger komen bij elkaar, waarbij een geit word geofferd

 

 

 

 

 

 

Leemstenen al op bouwlocatie

Tanouan Ibi

Inmiddels zijn in grote hoeveelheden de eerste lading van de totaal 31.700 geperste leemstenen op de bouwlocatie aangeleverd voor het opbouwen van de nieuwe basisschool in Tanouan Ibi.
Startklaar!

Balaguina

Het dorp Balaguina ligt aan de Pinari plateau, ongeveer 40 kilometer ten zuid-oosten van Mopti en 500 kilometer van Bamako, de hoofdstad. De school is gelegen langs de weg naar Nando en andere omliggende dorpen. De locatie is zorgvuldig gekozen, samen met de bewoners van het dorp Balaguina. Door de school net buiten het dorp te plaatsen, aan de weg naar omliggende dorpen, behoort de school van alle van hen. Het project is een ensemble van een schoolgebouw, onderwijzerswoningen, een sanitairblok en een gemeenschappelijke buitenruimte. Het terrein wordt omsloten door Jatropha beplanting om enige bescherming tegen dieren te bieden. De olie uit de planten wordt ook gebruikt voor het maken van biodiesel. De school moet voldoen aan de eisen die door de overheid en het CAP (Centre d’Animation Pédagogique) is voorgeschreven. De scholen in het algemeen bestaan uit clusters van drie klaslokalen. De lokalen zijn 7 bij 9 meter en dienen voor ongeveer 60 leerlingen. De school in Balaguina wordt opgebouwd in twee fasen de school langzaam te laten groeien. De eerste fase bestaat uit een schoolgebouw van drie klaslokalen met veranda’s aan beide zijden. De tweede fase omvat een extra schoolgebouw wat zich dichter bij de weg situeert. Tussen deze gebouwen ontstaat een schoolplein met bomen die schaduw bieden.

De architectuur van de school en de onderwijzerswoningen vormen een nauwe band die betrekking hebben op de lokale bouw en woning tradities. Het gebruik van lokaal geperste leemstenen resulteert in een vloeiende integratie met de omgeving, net als bijna alle Dogon dorpen die opgaan in het landschap.De formele taal is een duidelijk gevolg van de functionele eisen. De structuur van de school is uniek met twee veranda’s langs de klaslokalen. Beide veranda’s fungeren als steunberen voor het opvangen van belasting van het dak. Daarnaast bieden zij comfortabele buitenruimte voor de leerlingen. De leemstenen zijn in afwisselende gestapelde verbanden gelegd met enkele ribben die het ritme van de gevel bepalen. In de passage volgen de stenen de drukboog en vormen op deze manier de karakteristieke openingen. De dakgoot wordt geaccentueerd door extra lagen en enkele dilataties verdelen de bogen. De afwerklaag boven op de leemstenen van het dak bestaat uit een 20-30mm dikke laag rode aarde vermengd met cement om een waterdichte laag te creëren. Met de hand gemaakte keramische waterspuwers voer het regenwater af. Deze waterspuwers, gemaakt door het Bozo volk, worden ook toegepast in het dak voor ventilatie en tevens daglicht.

 

    

In de Dogon regio worden verschillende bouwmethoden en materialen toegepast, afhankelijk van de exacte locatie. Klei is het meest voorkomende bouwmateriaal, waar in de Dogon regio veel verschillende soorten van bekend zijn. In Balaguina, was klei de meest voor de hand liggende keuze. Het is zeer belangrijk om te bouwen met zoveel mogelijk lokaal beschikbare middelen. Dit is economisch interessanter dan het importeren van materialen, een duurzame oplossing en eenvoudig te verwerken. Het volledige gebouw, de dragende muren, het gebogen dak en de vloeren zijn uitgevoerd met hydraulisch gecomprimeerde leemstenen. De leemstenen persmachine is mobiel, zodat de productie op de bouwlocatie kan plaats vinden. De blokken wegen 8,5 kilo per stuk en kunnen een druk van 15 N/mm2 dragen. 3-4% cement wordt toegevoegd aan de blokken om deze waterdicht te maken. De fundering is gemaakt van in het werk gestort beton.

Download hier het project presentatieboekje van de basisschool in Balaguina (in het Engels).

Oplevering plannen en projecten 2011

Met een kleine vertraging zijn alle projecten van 2011 afgerond. Een geweldige prestatie van het team in Mali, gezien alle gebeurtenissen afgelopen jaar.

Er zijn 5 scholen gerenoveerd, de woningen bij de ETJS zijn aangepakt en er zijn wat verbeteringen doorgevoerd. De school en woningen in Balaguina zijn gerealiseerd. De woningen in Bore en Gamma, waar nog wat technische problemen waren, zijn besproken en zullen ook worden afgemaakt. Veel kleine aandachtspunten bij verschillende projecten zijn nu allemaal systematisch afgewerkt. Het totale overzicht zal in het jaarverslag van 2013 worden meegenomen omdat er wat overloop was van projecten. Een mooi resultaat waardoor we met volle energie kunnen starten aan nieuwe projecten.

Nieuwe school en onderwijzerswoningen in Balaguina

Bouw school Balaguina

De bouw van de school in Balaguina vordert gestaag. In december was de ondersteuningsconstructie voor het dak gereed, zodat het eerste stenen dak met een overspanning van 8 meter gemaakt kon worden.  In januari was het dak klaar en hebben we de afwerking van het dak en de verdere voortgang besproken. Vorige week is de onderstempeling verwijderd en heeft iedereen vol ongeloof en enthousiasme in het eerste lokaal gestaan. Terwijl het buiten bijna 45 graden is en de volle zon op het lokaal schijnt is er binnen een heerlijk aangenaam klimaat! De ventilatie openingen in het dak zorgen voor een mooie trek. Amatigue was ook verbaasd over de hoeveelheid licht die deze kleine openingen geven binnen. Hij noemde het “armature lumière naturelle”, oftewel een lokaal met natuurlijke verlichting. Als de situatie iets rustiger is in Mali gaan wij het wonder ook zelf aanschouwen. Aan de buitenzijde levert het dak ook een bijzonder aanblik en trekt de school al veel bekijks van bewoners uit naburige dorpen. Na schooltijd komen de (72) kinderen van de tijdelijke school helpen het schoolterrein alvast een beetje op te ruimen. De directeur heeft ons verzekerd dat er volgend jaar weer een hele ploeg nieuwe leerlingen klaarstaat om op de school te beginnen. Op 1 oktober moeten alle werkzaamheden afgerond zijn en dat gaat zoals het nu loopt zeker lukken. Het hele schoolterrein, inclusief de woningen en de toiletten, zal met een houten hek worden omzoomd zoals dat in dit gebied ook traditioneel gedaan wordt rondom de groente tuinen. Het grote voordeel hiervan is dat het duidelijk is waar de school en de leerlingen verantwoordelijk voor zijn maar vooral dat alle nieuwe bomen die geplant gaan worden niet door de schapen en geitjes worden opgegeten. Doordat er hier een hele grote betrokkenheid is van de dorpen zal het vast een feest zijn om de school met alles wat iedereen er aan heeft bijgedragen te openen.

Onderwijzerswoningen in Balaguina

Naast de school is er ook gestart met de onderwijzerswoningen. Ze komen aan de rand van het terrein te staan langs de weg. In principe maken we twee onderwijzerswoningen, één directeurs woning en een klein kantoortje met berging. Het kantoortje kijkt uit op het schoolplein. In overleg met Amatigue en de metselaars zijn aan de woningen kleine veranderingen gemaakt t.o.v. de reeds door de stichting gebouwde woningen. De ramen zijn wat kleiner en bieden iets meer beschutting, de deuren draaien naar binnen. Rondom de ramen en deuren zijn “stenen kozijnlijsten” gemaakt die meer plastiek geven aan de woningen en hiermee mooi aansluiten bij de plasticiteit van de gevels in de traditionele Dogon architectuur. Ook zullen de kozijnen niet meer blauw worden maar aarderood. Joop wilde al heel lang af van al die blauwe kozijnen maar het was bijna een handelsmerk geworden in het gebied. De ramen zullen ook niet meer van staal worden gemaakt, maar van hout. Dit kan men lokaal makkelijker herstellen en het past meer bij het wonen. De ommuring van de privé buitenruimten wordt gemaakt met traditionele leemstenen die de bewoners van Balaguina nu al aan het maken zijn. Op het terrein zal bij elke woning ook een vuurplaats gemaakt worden zoals ontwikkeld is door het Dogon Vrouwen Initiatief om hout besparend te koken.

 

Nombori

Nombori is een prachtig dorp dat ligt strak tegen de rotswand, het dorpje heeft een klein cultureel centrum en in het verleden was het dorp zeer geliefd bij de toeristen.

Het mooiste deel van het dorp dat strak tegen de rondswand was gelegen is helaas een beetje in verval geraakt en de meeste huizen zijn verlaten. Iets verder onderaan
de helling wonen nu de meeste mensen. Nombori is zeer moeilijk bereikbaar door de beslotenheid van grote zandheuvels en de waterpartijen langs de rotswand. Met
ezelkarretjes lopen de mensen om hoog en omlaag naar de akkers. Bij het dorp zelf is nog maar heel beperkt landbouw mogelijk wand de meeste vruchtbare gronden
zijn verdwenen onder het stuifzand.

De school van Nombori is in samenwerking met stichting Dogon Bloemendaal gerealiseerd. Het was de wens van de gemeenschap waar al lang een goede lagere 6
klassige school stond om ook het vervolgonderwijs de 2e cyclus, groep 7,8,9 te gaan organiseren in het Dorp. Aanvankelijk zou de school van gehakte stenen worden
gerealiseerd, maar in overleg met het dorp is er uiteindelijk gekozen voor een betonstenen model. De moeilijke aanvoer van het materieel heeft ervoor gezorgd dat de
realisatie langer heeft geduurd dan gedacht maar nu het gebouw er staat wordt er al goed gebruik van gemaakt. Er zijn bij aanvang een directeur, een leraar en een
stagiaire om de kleine 90 leerlingen les te geven.

Soban

Het dorp Soban, in de vlakte gelegen op een kleine 15 kilometer van Koundou, had al een klaslokaal en een mooie directeurswoning. Gefinancierd door de de Air France piloten stichting. Hier kregen de kinderen van de eerste drie jaar les.(6-8 jaar) de oudere kinderen gaan in Koundou naar school. Het dorp groeit en dus ook het aantal kinderen. De zeer bevlogen en inspirerende directeur heeft flink achter iedereen aan gezeten waardoor de Franse piloten bereid waren om nog twee lokalen te financieren. Wij hebben gepleit om deze school meteen uit te breiden met twee lerarenwoningen, want de huisvesting van nieuwe leerkrachten bleek in 2010 bij het plannen maken steeds meer een probleem.

Deze lerarenwoningen zijn aan beide kopzijden van het schooltje aangebouwd. De school is al sinds oktober in gebruik maar de opening was uitgesteld. Helaas durfden de Fransen niet meer te komen, vandaar dat SDO in een zeer bescheiden rol de honneurs waar heeft genomen. Op de opening werden zeer veel activiteiten door de leerlingen getoond wat ook meteen de kracht van de directeur weerspiegelde. Het maakte mij zeer optimistisch over deze school. Ook de vele vertegenwoordigers en de uitbreiding met daadwerkelijk 2 leerkrachten maakte het compleet. Voor SDO zijn deze gelegenheden ook heel goed om na afloop met vele lokale bestuurders de contacten te versterken en de toekomstige samenwerking te verkennen. Kortom feest en werk!

Amani

Het dorp Amani ligt aan de voet van de rotsklif. In dit dorp bevindt zich de eerste school van SDO. Joop nam tijdens zijn bezoeken aan de Dogon altijd voetballen mee voor de scholen. In 1991 deed de dorpsoudste hem daarom het volgende verzoek: ‘U bent professor en geeft onderwijs aan de TU Delft, in plaats van voetballen zou u beter een school voor ons kunnen bouwen.’ Toen Joop en Gonny in 1994 hun 60 jarige verjaardag vierden, leek dat een mooie aanleiding om de gevraagde school echt te realiseren.

Deze eerste school is gebouwd van het traditionele bouwmateriaal banco. Dit zijn gedroogde stenen van leem, zand en strohalmen. Het resultaat wordt afgepleisterd met een leemmengsel en vervolgens eventueel geschilderd. De school bestaat uit drie klassen die met elkaar verbonden zijn door middel van een schaduwrijke veranda, bedekt met strohalmen. Op de hoek bevindt zich nog een kantoortje voor de directeur. In 1996 werd de school feestelijk geopend; een feest dat in Joops geheugen gegrift staat als het allermooiste feest dat hij ooit heeft beleefd.

Naast de school is hier in de loop der tijd ook zorg gedragen voor uniformen, latrines en schoolbanken. In 1998 zijn er op het terrein van de school twee slaapvertrekken voor de onderwijzers gebouwd, voorzien van douches en toiletten. Deze onderwijzerswoningen bleken noodzakelijk om goede onderwijzers aan te trekken en te behouden.
In 2002 is er vanwege het enorm gegroeide aantal leerlingen een tweede blok met 3 klassen bijgebouwd. Dit blok is haaks ten opzichte van het eerste blok geplaatst, waardoor de twee gebouwen als het ware het schoolplein omarmen. Dit tweede blok is enigszins in de zelfde stijl gebouwd als het eerste, alleen is deze niet van banco gebouwd maar met de meer gangbare betonstenen. In 2007 heeft de eerste school na 13 jaar een flinke opknapbeurt gekregen. Lemen bepleistering blijft niet eeuwig mooi zitten en daarom moet er van tijd tot tijd onderhoud plaatsvinden.

Banani

Banani is een dorpje op een zeer pittoreske plaats onder aan de rotswand. Ooit is hier door een Amerikaans initiatief begonnen aan de bouw van een school. Door gebrek aan geld is de bouw stilgelegd en de school heeft er jarenlang half afgebouwd bijgestaan. Joop is vele malen gevraagd de school af te bouwen, maar heeft dit in eerste instantie altijd geweigerd omdat hij niet met die Amerikaanse ploeg wilde samenwerken. Uiteindelijk heeft hij toch besloten de school af te maken in het belang van de kinderen. Onder de bewoners van Banani zijn kundige mensen die ook betrokken waren bij de bouw van de school in Yanda. Het hakken van stenen en het metselen van muren was daarom al grotendeels gebeurd, maar zonder geld kom je niet ver. De bouw van deze school is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Stichting Bloemendaal Dogon. Vanwege het voorhanden zijn van een stenen groeve in de nabije omgeving is de school gebouwd van gehakte stenen blokken. Door lokaal vakmanschap worden stenen op maat gemaakt en gemetseld tot solide muren en bogen. De twee gebouwen zijn tegenover elkaar geplaatst, met vanwege de schuinheid van de locatie een schoolplein op een helling. Het hoogste gebouw is te bereiken door drie fraaie trappartijen.

In 2007 is begonnen met het half afgebouwde deel in twee fases af te maken. Als eerste is er gestart met het tweede blok van 3 nieuwe klaslokalen. In maart 2008 waren beide gebouwtjes gereed. Ook voor de inrichting van de lokalen is gezorgd. Per lokaal van 7 x 9 meter zijn drie rijen schoolbanken nodig, 18 stuks per lokaal, een stalen kast voor lesmateriaal, boeken, schriften en voor de onderwijzer een tafel, twee stoelen en een lade blok.

Bore

Bore ligt in de vlakte en is een relatief jong dorp, het behoort tot de gemeenschap van Koundou. Veel van de families van de rotswand zijn hier naartoe gegaan om de landbouw te bedrijven. Er zijn inmiddels waterputten gerealiseerd en de bevolking groeit hier hard.
De school van Bore hoort in het reekje school gebouwen van Ghama en Soban. Het zijn de eerste scholen waar wij maar 3 klassen hebben opgericht en wij ons tegelijkertijd hebben ingezet voor huisvesting van de leerkrachten. Aanvankelijk liepen veel kinderen naar de rotswand (een kleine 11 kilometer!) of ze gingen niet naar school. De start van de scholen hier is een verdere uitbreiding van onze activiteiten in de vlakte.  Het vraagt in de toekomst wellicht om wat andere gebouwen. Duidelijk is in ieder geval dat ze niet meer staan in het toch gevoeligere gebied van de Unesco langs de rotswand.

 

 

Het schooltje blend met zijn geperste aarde stenen prachtig in de omgeving. Het waait hier veel meer vandaar dat we in eerste instantie hebben besloten om de ramen niet draaibaar te maken en alleen maar lamellen toe te passen. Nu inmiddels 4 jaar later kunnen we zien dat er echt weinig onderhoud nodig is aan gevels, ramen en deuren. Maar we zijn inmiddels wel weer verder met het denken over de architectuur, het schoolterrein, de landschappelijke inpassing en meer ventilatie en andere dakvormen (kijk maar eens bij Balaguina, of Gangaroubouro).

 

 

Ghamba

In 2010 worden er door de stichting plannen gemaakt voor nog eens drie scholen. Het bouwen van drie-klassige scholen in de veel armere dorpen in de vlakte gaat
beter omdat er goede afspraken zijn gemaakt met het CAP. Er wordt pas gestart met het bouwen van scholen als er duidelijkheid is over het aantal onderwijzers en
de school binnen het beleid van de Malinese overheid past. De overheid raakt steeds meer betrokken in het Dogon gebied. Ook de keuze van SDO, met steun van de
overheid, om te beginnen met scholen van drie klassen waar per lokaal twee jaarlagen zijn gehuisvest lijkt zijn vruchten af te werpen.

Het bouwen met de geperste aarde stenen die in Sevaré worden geproduceerd heeft als nadeel dat de bijdrage van de lokale gemeenschap moeilijker van de grond
komt. De scholen zijn wel aanzienlijk goedkoper in bouw en zullen zeker veel minder onderhoud vergen. Voor de scholen van Boré en Balaguina die in 2011 worden
gebouwd is besloten om de stenen op locatie te gaan produceren. Dit zal goedkoper zijn maar daarnaast ook een mogelijkheid bieden om de lokale gemeenschap te
laten meewerken aan de productie van de geperste aarde stenen.

Kani Gougona

Het dorpje Kani Gougona ligt hoog op de vlakte. Het is een zware tocht om er te komen, zelfs met de auto vanuit Sangha duurt het ruim 1,5 uur. Vanwege de ligging boven op het plateau met veel rotsvlakten is de temperatuur erg hoog in het dorp als gevolg van warmteopslag en uitstraling.

Hier is door SDO in 2002 de eerste fase in de vorm van een drie klassige school gerealiseerd. Hier wordt middelbaar onderwijs gegeven (MAVO/HAVO niveau). Het gebouw is gemaakt van betonstenen en vervolgens afgepleisterd met leem. Daarna heeft het gebouwtje de voor Joop’s schooltjes karakteristieke gele kleur gekregen met blauw geschilderde ramen en deuren. Aan de voorkant biedt een galerij schaduw. Aan de achterkant zijn hiervoor brede betonnen luifels gebruikt die tevens dienst doen als latei.

In 2003 is de 2e fase van de school opgeleverd. Dit gebouw is een spiegeling van het eerste gebouw. De ruimte tussen de twee gebouwen doet dienst als schoolplein. Tevens zijn er in die zelfde periode woningen gerealiseerd voor de onderwijzers. Een goede ambiance voor de onderwijzers is belangrijk voor een continue bezetting.

Kani Kombolé

Het dorpje Kani Kombole is één van de dorpjes die tijdens de acties van El Hadj Omar Tall ernstig is beschadigd. Gelukkig zijn enkele karakteristieke oude gebouwen
bespaard gebleven. Typerend voor de locatie is de donkere kleur van de steile rotswand.

In 2003 is begonnen aan de bouw van twee schoolgebouwtjes van elk twee klassen. De twee gebouwtjes staan tegenover elkaar, met daar tussenin een schoolplein.
Meer richting de rotswand zijn latrines en twee onderwijzerswoningen te vinden. Typerend is dat beide woningen ook een keuken hebben met een ronde vorm.
De schooltjes zijn gebouwd in de typerende stijl van Joop, met een schaduwrijke galerij, luifels aan de achterkant, ventilatie gaten en tenslotte geel geschilderd
met blauwe kozijnen. Anders dan bij de andere scholen is dat de galerij deels gesloten is.

In 2005 was er sprake van een eventuele uitbreiding met een extra blok van twee klassen. Tot nog toe heeft dit nog niet plaatsgevonden. Het realiseren van scholen
heeft niet alleen te maken met de vraag naar onderwijs, maar ook met het aanbod aan leraren die door de regering beschikbaar moet worden gesteld

Koulou Ségué

De school in het dorpje Koulou nabij Segue is één van de eerste scholen die is gebouwd met de geperste leemstenen die geproduceerd worden door middel van de geschonken leemsteen persmachine. Dit nieuwe bouwmateriaal zorgt ook voor een nieuw uiterlijk van de school. Het principe van een blok met drie klassen met aan de voorkant een doorlopende veranda blijft bestaan, maar kenmerkende details aan bijvoorbeeld penanten en koppen zijn nieuw. Dit impliceert ook nieuwe bouwtechnieken die de metselaars met enkele voorbeelden al doende onder de knie hebben gekregen. Belangrijk bij het bouwen met geperste leemstenen is dat de bovenkant van de stenen tegen directe regenslag moet worden beschermd. Hiervoor worden muren en kolommen voorzien van een betonnen kop.

Naast het bouwen met de nieuwe geperste leemstenen heeft deze school ook de primeur van nieuwe vensters. De eerder toegepaste te openen vensters waren kwetsbaar bij harde wind en lieten daarnaast veel zand en stof de lokalen binnen. De nieuwe vensters zijn voorzien van afsluitbare schoepen, wat een enorme verbetering is bij de veelvoorkomende zandstormen.

Koundou

Bij het dorpje Koundou is door SDO een compleet ensemble van onderwijsondersteunende voorzieningen gerealiseerd. Al in de begintijden van de stichting heeft SDO hier putten gerealiseerd. Na verloop van tijd bleek dat er ook behoefte was aan een schoolgebouw nabij de putten. De bouw hiervan is in 2002 aangevangen met de eerste fase van een school met vier klassen. De vier klassen zijn ondergebracht in twee gebouwtjes die tegenover elkaar zijn geplaatst. Na de realisatie van de school is er begonnen met de bouw van de overige voorzieningen, waaronder de gebruikelijke onderwijzerswoningen en latrines maar deze keer ook fraaie logeerhuisjes voor leerlingen die van ver moeten komen. In 2005 kwam het verzoek de school met twee klassen uit te breiden. Hiervoor werd aan beide gebouwtjes een nieuw lokaal aangebouwd. Tegen het einde van het jaar waren deze gereed. Op dat moment waren er 360 leerlingen en slechts twee onderwijzers. Het aantrekken van goede leerkrachten gaat helaas erg moeizaam. Het grote aantal leerlingen had ook tot gevolg dat er een groot tekort was aan meubilair. Ook hier heeft SDO actie ondernomen om dit aan te vullen.

Kouroundé

In de regio Bankas is het dorp Kourounde te vinden. In dit dorp bevind zich een fraaie moskee in de traditionele bouwstijl. In 1999 kwam tijdens het feest van de smeden door de ouden het verzoek om een school te bouwen in de lege ruimte tegenover de moskee. Dit zou de 2e school worden die door Joop is ontworpen. Dat het ontwerpen van een school snel kan gaan bewijst de bouw van deze school. Na een week waren de plannen en afspraken met aannemer Amatige, de smid en de bankenfabrikant al rond. Ook de bevolking van Kourounde hielp in volle getale mee. Precies een week na het eerste overleg werden de eerste duizend stenen gemaakt. Deze indrukwekkende actie toont aan dat er alle vertrouwen is in de waarde en betekenis van onderwijs.

De eerste fase van de school bestaat uit een gebouw met twee klassen zonder veranda. In 2001 werd een tweede gebouw met twee klassen gebouwd. Dit gebouw is haaks ten opzichte van het eerste gebouw geplaatst zodat de twee gebouwen als het ware een schoolplein omarmen. In de eerste plannen zou een derde gebouw dit ensemble afmaken, waardoor een omsloten plein zou ontstaan.

Er werd echter anders besloten.  Uit inmiddels opgedane ervaring blijkt een school met drie klassen beter aan te sluiten bij de organisatie van het onderwijs. Daarom werd in 2004 besloten beide gebouwen uit te breiden met de aanbouw van één klas. Tevens werd meteen de gelegenheid aangegrepen de bestaande gebouwen van een nieuwe leemlaag te voorzien en het geheel van veranda’s te voorzien. Ook werden er vanuit Nederland nieuwe dakpanelen van 7 meter lang aangeleverd. Voordat het regenseizoen in augustus was losgebarsten was het werk gereed en de schoolgebouwen waterdicht. Later dat jaar, in oktober werden ook logeerhuisje gerealiseerd voor kinderen die van ver moeten komen.

Ourou Kamba

In de Madougou regio werd in 2010 twee scholen gebouwd: een blok van 3 lokalen zowel in Ourou kamba als in Gama. De school in Ourou kamba is met betonsteen
gemaakt en gepleisterd. De school is gesitueerd in de vlakte, tegen een zandduin aan en maakt aan de voorkant ruimte vrij voor een speelplaats voor de scholieren.
In het verlengde van het blok van de school is er een latrine, die ook gemaakt is met betonstenen en pleisterwerk.

Pah

Het dorpje Pa ligt in de vlakte van de Pinari. Het is van bescheiden omvang en ligt van oudsher op een rotsplateau, wat bereikbaar is via slechts een steile nauwe rotsspleet. Hierdoor is het dorp goed verdedigbaar. Nadeel hiervan is dat er door de hoge ligging slechts beperkt water beschikbaar is. Toen in 2002 door een hevige regenval veel van de woningen ernstig raakten beschadigd, besloten veel dorpsbewoners nieuwe woningen te bouwen op het lager gelegen terrein.

Op dit lager gelegen terrein realiseerde SDO in dat zelfde jaar een schoolgebouw met drie klassen. Het schooltje is gebouwd met gehakte stenen blokken. Deze blokken zijn  gewonnen uit open steengroeven in de nabije omgeving. Door vaklieden worden ze zorgvuldig op maat gemaakt en gemetseld tot fraaie muren en elegante bogen voor de galerij.  Naast de school bevindt zich de noodzakelijke waterput. Het schooljaar gaat in Mali in oktober van start. De school was gelukkig mooi voor die tijd gereed en werd in 2002 in gebruik genomen.

Sangha renovatie school


Sangha wordt gezien als de culturele ‘hoofdstad’ van de Dogon. Het plaatsje bestaat oorspronkelijk uit dertien verschillende kleine dorpjes, zoals Ogol Na en Ogol da. In totaal wonen er in deze agglomeratie zo’n 25000 inwoners.  Sangha vervult een regiofunctie en heeft meerdere scholen: twee scholen voor  basisonderwijs met 750 kinderen en een school met 450 kinderen voor de 2e fase (voortgezet onderwijs Mavo-Havo). Eén van deze scholen is gebouwd in de traditionele leembouw en stamt uit 1907! Helaas was dat ook duidelijk zichtbaar aan het uiterlijk van de school. Eens in de zoveel tijd de school van een nieuwe leemlaag voorzien was al lang niet meer voldoende: er moest een grondige renovatie plaatsvinden om het prachtige gebouw voor de toekomst te bewaren. De renovatie is geheel op traditionele bouwwijze uitgevoerd. Muren werden, waar nodig opgetrokken met dezelfde leemstenen blokken als voorheen, en ook het dak werd gedicht met leem, in plaats van stalen golfplaten. Na oplevering in de zomer van 2005 zag de school er weer als nieuw uit en kon ook nieuw schoolmeubilair worden geplaatst. Naast de renovatie zijn er in Sangha ook douches en latrines gerealiseerd.