Alles gereed voor landbouwonderwijs

Bij praktijkschool LPS is alles gereed voor de start van twee nieuwe opleidingen in landbouw en watertechniek.  In samenwerking met het Malinese Ministerie van Onderwijs zijn twee nieuwe curricula ontwikkeld en nu ook officieel goedgekeurd. Bij de LPS is een praktijktuin aangelegd, en zijn klaslokalen en magazijnen bijgebouwd en ingericht, om straks ruimte te bieden aan veertig tot zestig nieuwe leerlingen. Zowel het ministerie als ADI en LPS zijn intussen naarstig op zoek naar geschikte docenten. De toewijzing van docenten is in Mali centraal georganiseerd en afhankelijk van landelijke examens en beschikbare financiële ruimte. Nu al heeft het ministerie aangegeven slechts tientallen plaatsen te kunnen vullen, terwijl er overal in het land honderden docenten nodig zijn. Door actieve samenwerking met de lokale overheid en scholen in de regio is er de hoop dat de LPS alsnog zo snel mogelijk van start kan met het onderwijs in landbouw- en watertechniek.

https://vimeo.com/739655801/8b90e884fd

Masterclass van Tea

Samen met Moise Sangara heeft Tea een masterclass gegeven aan studenten die nieuwsgierig geworden waren naar de handsteenpers en de mogelijkheid om direct aan de slag te kunnen. De masterclass bestond uit twee onderdelen: Wat is aarde, wanneer is die geschikt om er stenen van te maken en hoe kom je daar achter. Met veel plezier deden de studenten mee en het is duidelijk dat actief onderwijs zich meteen uitbetaalt. Al knedend met de leem en schuddend met flessen om te  zien hoe de bezinksels werken en om te begrijpen hoeveel grind, zand of leem in de grond zit, was iedereen aan de slag en hingen ze aan Tea’s lippen. De tweede activiteit was het gezamenlijk maken van stenen. Wat heb je nodig voor de productie, hoe organiseer je het team en hoe krijg je de goede stenen en de goede snelheid. Het koste even wat moeite maar toch had iedereen het snel door en was het duidelijk dat het wegen van de grond  veel tijd kostte en ook van grote invloed was op de maat van de stenen. De machine liep vast en ook dat was mooi want daardoor kon meteen getest worden hoe ze het gezamenlijk zouden gaan oplossen! Doelstelling was om uit de groep van nu 16 studenten er 6  aan te nemen om met de handpers het epicentrum van Wadouba te gaan bouwen!, en vrijdagochtend meldden zich inderdaad 6 studenten bij Saidou Teme

Nigeria – Sangha

Een maand lang is er in Sangha een groep van 26 Nigerianen op bezoek geweest om te leren bouwen met de HCEB-steen en het produceren van stenen. De workshops werden geleid door Tea en Jan.  De school is een ideale locatie omdat de verschillende technieken van bouwen hier ook aan de orde komen. Voor de cursus is een eerste versie van een bouwhandboek gemaakt. Het boekje zal verder worden uitgebreid en tevens dienst gaan doen als lesmateriaal voor het praktijklyceum. Zo vangen we twee vliegen in een klap. Aan het einde van de training ontvingen de deelnemers een certificaat. Daarnaast werden er prijzen uitgedeeld voor de grootste productie per uur. Twee gouden stenen werden er uitgereikt aan de groep die ruim 300 stenen per uur hadden gemaakt. De verliezers met brons produceerden nog altijd 250 stenen,  wat neer komt op 2000 stenen per dag en 10.000 in een week! Dat is genoeg voor 300m2 metselwerk!

Meer over het project Down2Earth Nigeria

 

Technische school

De technische school in Sevaré die door SDO is gerealiseerd en gefinancierd, is een logische stap in het onderwijzen en bouwen. Het praktische onderwijs was nauwelijks aanwezig in de regio die toch een stevige ontwikkeling doormaakt. door het opleiden van metselaar, timmermannen, schilders, elektriciens, staalbewerkers kunnen de vele nieuwe gebouwen met lokale mensen worden gerealiseerd met toepassing van nieuwe technieken. De school is ook een mooi proefveld gebleken voor het onderzoeken en realiseren van nieuwe technieken. De school telt inmiddels ruim 1300 leerlingen. Er werken ruim70 personeelsleden en er wonen bijna 300 leerlingen intern. De school draait volledig financieel zelfstandig met een goede schoolleiding en vele onderwijs programma’s. Wij betrekken de school bij onze projecten door het organiseren van praktijk stages. Ook het opzetten van eigen bedrijven, het inzetten van jonge afgestudeerde bij onze projecten behoort tot de mogelijkheden.

Feest tijdens opening eerste praktijkcollege in Mali

160924_Opening Lyceum (3)

In Sangha ontstaat na een initiatief van de lokale Dogon bevolking en Stichting Dogon Onderwijs het eerste praktijkcollege van Mali.

2016-09 Technical Lyceum (40)

Een deel van de woning- en onderwijsclusters voor bouwkunde, techniek en landbouw is opgeleverd en werd afgelopen week met een groot feest geopend.

160924_Opening Lyceum (28)

160924_Opening Lyceum (127)

In het bijzijn van de nationale minister van onderwijs, de burgemeester van Sangha en Jurriaan van Stigt van LEVS architecten ging de school officieel open. Deze maand starten de lessen.

Bekijk het nieuws op de nationale televisie!

160924_Opening Lyceum (146)

160924_Opening Lyceum (44)

2016-09 Technical Lyceum (98)

Het Praktijk Lyceum begint in oktober

11a Lyceum_panorama1

Het Praktijk Lyceum in Sangha is bijna opgeleverd. De zes klaslokalen voorzien van meubilair, de administratiegebouwen, de eerste loods, zes huizen voor leraren en twee sanitaire blokken zijn klaar.

160621_Lyceum sangha

De tuin met een aantal bomen en planten krijgt vorm dankzij de aanvoer van vruchtbare grond door Toguna Agro Industries, onze plaatselijke sponsor van het project.

02 Lyceum_panorama2

In Bamako hebben we tijdens een vergadering  met Seydou Nantoume, de eigenaar van Toguna Agro Industries, de noodzaak van een nieuwe donatie besproken. Toguna Agro Industries zal zorgen voor het transport van meer vruchtbare grond ten behoeve van het planten van in totaal 5000 bomen en 5000 struiken verspreid over het 4 hectare grote terrein, die later gebruikt zullen worden door de landbouwsectie van het Lyceum.

Bamako February 2016 (52)

In oktober zullen 200 studenten beginnen aan een van de 4 praktijk gerichte opleidingsrichtingen: bouwkunde, water, elektriciteit en landbouw. De studenten zullen worden getraind in praktische technieken en doen werkervaring op zodat ze in staat zijn een eigen onderneming op te zetten.

Lyceum Sangha February 2016 (105)

Tijdens het bezoek aan het Lyceum waren ook de directeur van de school, Ladaogo Kinda en de burgemeester van Sangha, Ali Dolo aanwezig. De directeur is benoemd door de National Direction of Technical and Vocational Education in Mali. Hij is nu met een team van vijf leraren het programma aan het voorbereiden voor de vier praktijk gerichte onderwijsrichtingen en ze zijn betrokken bij het organiseren van een nieuw type curriculum voor het eerste “Lycee Professionel” in Mali. Ali Dolo, de burgemeester van Sangha, speelt ook een belangrijke rol in de relatie tussen het Malinese ministerie van onderwijs en de plaatselijke organisatie. De school is in wezen openbaar, gefinancierd door de overheid die ook zorg draagt voor het onderwijsprogramma. Alle leraren worden volgen een contract betaald door de overheid, hetgeen bijdraagt aan de lange termijnzekerheid over het voortbestaan van het project. In Bamako hebben we ook de landelijk directeur van de Technical en Vocational Education in Mali, Oumar Jacouba Maiga ontmoet, die ons verzekerde dat het curriculum van het Lycee Profesionel geïntegreerd zal worden in het Malinese onderwijssysteem. We kregen ook de bevestiging van de  beschikbaarheid van gelden door de overheid ten behoeve van het onderwijsprogramma.

01 Lyceum Sangha February 2016 (112)

Op het terrein functioneert nu alle infrastructuur, inclusief een waterput, tappunten die zijn verbonden met het plaatselijke watersysteem, toevoer van elektriciteit, accu’s en zonnepanelen. Wat nog afgemaakt moet worden is een muur om het terrein heen en twee van de acht lerarenwoningen.

17 Lyceum Sangha February 2016 (12)

Er werkte een team van vijf nieuwe stagiaires van de Ecole Technique S. Jose (ETSJ) ui Sevare aan de voltooiing van de lerarenwoningen, onder supervisie van Essay Dara, hoofd van het HCEB metselteam. Tegen de tijd dat de school zal opengaan zullen nog twee loodsen, de watertoren en een opslagruimte voltooid zijn. De overige gebouwen zullen de komende jaren worden gemaakt door de studenten, als een praktijkopdracht.

De laatste stenen worden gelegd in Sangha

Sangha July 2015 (70) bewerkt

Het Praktijk College in Sangha gaat de goede kant op, maar er moet nog een hoop gebeuren voor het nieuwe schooljaar dat start op 1 oktober. De planning is heel secuur doorgenomen en er zullen 3 extra teams bij worden gezet om werkelijk meer onderdelen gereed te hebben.
Sangha July 2015 (6) bewerkt

Maar de zes lokalen zijn bijna gereed, de tuinen worden aangelegd en er zal gestart worden met het planten van de vele opgekweekte bomen en planten.
DSC_0604 bewerkt
Sangha July 2015 (20) bewerkt
Sangha July 2015 (106) bewerkt

Als symbool is de eerstes boom geplant door Jacqueline de Leeuw, de verbinding met de vrouwen (DVI) en de groene woestijn (GWI), en de tweede door de Sous Prefect en derde door de dorpshoofden en de onderwijs instellingen.DSC_0654 bewerkt

In oktober zullen er tussen de 150-200 leerlingen starten met de vier praktijk onderwijs vakken: Bouwen, Water, Elektriciteit en Landbouw.Sangha_Panorama1

Bouwproces van de Praktijk Lyceum in Sangha

Het Praktijk Lyceum in Sangha is werkelijk een enorm project. Ter plaatse zag ik 1.200 m3 grond liggen voor de tuin. Op de bouwplaats produceert het HCEB team wekelijks 7.500 bakstenen, bij elkaar nu al 50.000 stenen.

In de eerste lokalen zijn de daken vrijwel gereed. Het was een van onze reisdoelen om de plaatselijke metselaars bij te staan bij de detailleringen van het dak en het begin van het gewelf.

Binnen de klaslokalen is de stroomvoorziening zichtbaar en op het terrein is de tuin uitgezet. De funderingen voor de kantoren en de woningen voor de leraren zijn ook klaar.

Ook de verdere voorbereiding staat op de rails. De smid is begonnen met het meubilair, de ramen en de poorten. De vijfduizend struiken en bomen zijn gekweekt en kunnen eind juni, begin juli worden geplant. Er is nog veel te doen, maar het is me duidelijk dat de eerste 150 leerlingen in oktober kunnen beginnen met de eerste vier leerprogramma’s: metselen, landbouw, loodgieten (watertechniek) en zonne-energie. Het onderwijs programma en de andere gebouwen zullen de komende jaren voltooid worden.

Start bouw Praktijk Lyceum Sangha

Enkele maanden geleden, in samenwerking met LEVS architecten, namen wij deel aan de Holcim Awards competition for Africa Middle East. De competitie richt zich op een duurzame aanpak op het gebied van architectuur en constructie. Het ingezonden project is de nieuwe Praktijk Lyceum in Sangha. Afgelopen week werden de winnaars gepresenteerd en helaas zaten wij niet in de top 12. De inzendingen van de prijswinnaars kunnen hier worden bekeken.

 

In eerdere nieuwsberichten is het ontwerp en de presentatie van de gemeente van de Praktijk Lyceum in Sangha al uitgebreid gepresenteerd. De onderstaande beelden geven een indruk van de eerste fases in het bouwproces.

situation

Door het clusteren van gebouwen (leslokalen & ateliers), het planten van bomen en het maken van een vijver, ontstaat er voor de opleiding tuinbouw een inspirerende plek. Een plek om te leren, om les te geven en het onderzoeken naar nieuwe landbouwtechnieken.

140320_Special outside 1

140319_Special inside 1

140324_Argicultuur outside 1

140320_Graden 3

Voor de onderwijzerswoningen passen wij voor de eerste keer een koepel constructie toe als dak. Ook worden enkele kantoren en opslaghuisjes hiervan voorzien. De koepel zal geheel bestaan uit de HCEB stenen die bedekt worden met rode aarde.

Tijdens de stage van enkele studenten van de Technische School in Sevare, werden als test de eerste twee koepelconstructie opgebouwd.

140327_Dome housing 1

Ondanks dat wij niet bij een van de Holcim prijswinnaars behoren, delen wij wel met trots de eerste stappen in het bouwproces. Wij hopen met ons streven en verwachting, dat het nieuwe Praktijk Lyceum een belangrijke educatieve rol krijgt voor de samenleving in Mali, Dogon.

De natuur stenen fundering van de eerste klaslokalen zijn de afgelopen weken gelegd. Het grote voordeel is dat de gebouwen op een steens ondergrond komen te staan. Hiermee besparen wij een enorm hoeveelheid aan beton en dus bouwkosten. De komende tijd zal begonnen worden met het opmetselen van de wanden.

building

IMG_4408

IMG_4409

IMG_4417

IMG_4404

IMG_4411

IMG_4466

Klik hier voor het inzien van het ontwerp presentatie boekje van LEVS architecten.

De bouw van het Praktijk Lyceum in Sangha

2015 maart lycee professionel (8) bewerkt

De bouw van het Praktijk Lyceum in Sangha gaat helemaal volgens plan. Als voorbereiding op onze reis eind maart, hier een update op de stand van zaken. Er volgen hieronder wat belangrijke ontwikkelingen in het bouwproces.

Het begin van de bouw is mogelijk gemaakt door de aanvoer van grond, rode aarde en materieel, mede door de inzet van 3 zogenaamde “BEN” trucks van Agro Industries. De 1500 m3 grond zal er eind april liggen zodat aan het landschap kan worden gewerkt.

2015 maart lycee professionel (2) bewerkt

De steenfabriek draait op de locatie op volle toeren. Een mooi moment was het leggen van eerste steen in aanwezigheid van Sangha’s burgemeester Ali Dolo en de leerlingen van de Technische School in Sevaré die in Sangha stage lopen.

2015 maart lycee professionel (1) bewerkt

Het bouwen zelf verloopt voorspoedig: de basementen van gehakte stenen van de eerste 6 klaslokalen en de woningen is inmiddels gereed.

2015 maart lycee professionel (7) bewerkt

De eerste drie klaslokalen liggen al aardig op de gewenste hoogte:  prachtige lambri met elektra punten.

2015 maart lycee professionel (12) bewerkt

Het bezoek van alle dorpshoofden en de onderwijsorganisaties was heel belangrijk voor de toekomst van het Praktijk Lyceum en haar studenten. Het aanmelden van de leerlingen en het bespreken van het les programma wordt allemaal gedaan door ADI onder leiding van Amatigue.

2015 maart lycee professionel (17) bewerkt

Er wordt door een kleine 200 mensen, alsmede vrouwen, bijgedragen en gewerkt aan de school.

2015 maart lycee professionel (21) bewerkt

De studenten van de Technische School zullen zich gaan bezig houden met de woningen. We gaan eind maart bespreken hoe de ton gewelven en de koepels zo eenvoudig mogelijk kunnen worden gemaakt.

2015 maart lycee professionel (9) bewerkt

Uitzetten van de eerste clusters

140320_Section dwars 2 - kopie

Met het uitzetten van de eerste klaslokalen, de woningen en het eerste kantoortje is de bouw van de school begonnen. Op het bijna 5 hectares grote terrein zal de komende 3 jaar een school ontstaan waar de praktijk, het ondernemerschap en de directe praktische toepasbaarheid van een opleiding vorm gaan krijgen. Deze school wordt de eerste in Mali met zulke uitgangspunten voor het curriculum. Dus niet een vanuit Bamako bepaald programma dat jarenlang onwrikbaar vastligt, maar de vanuit de regio Sangha bepaalde vraag die leidend is. Er mag op 22 vakgebieden les gegeven worden.

140402_sangha terrein lyceum (20)

140402_sangha terrein lyceum (16)
Het team zet met lint de eerste clusters uit.

140402_sangha terrein lyceum (29)
De lokale bevolking hakt de natuurstenen in blokken voor de randen van de schooltuinen en klaslokalen.

140402_sangha terrein lyceum (34)

140402_sangha terrein lyceum (38)

We beginnen met onderwijs in bouwen, landbouw, water & sanitatie, en energie voorziening. Daar is in deze regio vraag naar en daar ligt heel veel werk. Behalve het uitzetten van het terrein, worden er al flink veel stenen gehakt. De eerste 15.000 stenen zijn bestemd voor de eerste cluster van gebouwen. In augustus van het lopende jaar zullen de leerlingen die stage met begeleiding volgen, beginnen met de woningen. Komende oktober staan de eerste 150 leerlingen al voor de deur. Nog niet in het nieuwe gebouw maar vlak bij de te realiseren school.

blad 12 - kopie

Ook zij krijgen weer een rol in de bouw. Zo is de bouw van de school zelf ook weer onderdeel van de opleiding. Er zal gewerkt worden aan aanleg van water & sanitatie, energie voorziening, tuinen voor de landbouw maar natuurlijk ook het construeren van de diverse noodzakelijke gebouwen. In oktober 2015 kan de volgende lichting van 150 leerlingen dan in het nieuwe gebouw zijn plek vinden.

140402_sangha terrein lyceum (73)
Amatigue Dara (ADI) behoudt het overzicht en ondersteunt het maatvoeringsteam.

140402_sangha terrein lyceum (70)

Curriculum Lycée Professionnel Sangha

We zijn al een paar jaar aan het praten over wat nu werkelijk een goede opleiding is in Sangha. We zijn nu vol enthousiasme begonnen, na veel gesprekken over praktijk onderwijs waar de vakopleiding centraal staat. Een curriculum met bouwen, water, landbouw noem maar op. Maar hoe ziet dat er dan uit?

blad 7
Nieuw organisatieschema met de Lycées Professionnels. 

Afgelopen reis heeft mij helemaal gelukkig gemaakt! Niet alleen in Sangha, Bandiagara en Mopti maar ook bij het hoogste orgaan van de sector onderwijs in Bamako werd ik met open armen ontvangen!

140405_overleg hoofd techniek (16)
Jurriaan, ADI en de burgermeester van Sangha op bezoek bij Oumar Yacouba Maïga, Directeur Nationaal Technisch Onderwijs Mali. 

Men heeft een nieuw onderwijs principe geïntroduceerd en in Sangha gaan we daar de eerste school voor bouwen. Zelden heb ik zo’n enthousiaste ambtenaar ontmoet die alles weet van bouwen met geperste aarde stenen, die nadenkt en die een visie heeft over hoe we er nu werkelijk voor gaan zorgen dat jongeren lokaal een vak kunnen leren. Hij kon mij zelfs een schema laten zien met de positie en de mogelijkheden van het nieuwe onderwijs. Dat het gebouw er ging komen, was weer een verrassing voor hem. Over een directeur, leraren en zijn volle support hoefde ik me echt geen zorgen te maken! Kortom deze ontmoeting was een feest en gaat ons inspireren om op de ingeslagen weg verder te gaan.

Lessen in leem architectuur

Mijn eerste les op de ETSJ (technische school) in Sévaré. Met een kleine beamer projecteer ik vele voorbeelden van leem architectuur over de hele wereld. Basil, hoofd afdeling bouwen en metselen, pikt het weer geweldig op. Als een echte leraar betrekt hij de leerlingen bij de les. Wat hebben ze gezien, wat hebben ze gehoord, wat vinden ze belangrijk. Belang en kwaliteit van bouwen met leem, samenwerken, de metselaar als architect, en toekomst kansen.  Alle leerlingen van groep 3 zijn aanwezig. Veel interesse voor de handpers, omdat ze daar zelf mee aan de slag kunnen. Het blijkt dat er al twee groepen leerlingen hebben besloten om in een soort associatie te gaan samen werken. Ze hebben nog geen weet van het plan om hen na hun DEF in te zetten voor Sangha.

Uitdagend stage project; koepelconstructie

De stage van de ETJS vind dit jaar plaats in Sevaré. De stage is begonnen op 5 februari met 3 meiden en 7 jongens. Bij de steenfabriek worden er een aantal gebouwtjes neergezet waarin de mogelijkheden met de geperste aarde stenen (HCEB) getoond worden. Twee gebouwtjes van 3600*3600mm krijgen een koepel als dak welke voortkomt uit een vierkante basis. In het project word het leren van een goede zorgvuldige maatvoering, strak werken, het voorbereiden van een terrein, uitzetten van de maatvoering en het maken van een echte fundering met staal beproefd. Maar de grote uitdaging is vanzelfsprekend het maken van een koepel.

P2130023

Enkele uitwerkingsbladen voor het stageproject die de technische studenten momenteel gebruiken.

140203_koepel_2_01P2250059

Na het graven en storten van de fundering worden de wanden opgebouwd met een simpele raam en deuropening. Zoals op tekening te zien worden op het hart van het gebouwtje trapsgewijze wandje opgemetseld, waarna via de ronde opvulling de vierkant opgebouwde wanden zullen vormen tot een rond fundament voor de koepelconstructie.

140203_koepel_3_01P2260080

Vervolgens worden de dunnere geperste aarde blokken, die normaliter voor de vloeren worden toegepast, gebruikt om de cirkels van de koepel op te bouwen. Op elke laag worden de stenen 7cm naar binnen gelegd en vormen uiteindelijk een koepel constructie met een oculus van 30cm. Tenslotte zal de koepelconstructie worden afgesmeerd met rode aarde.

140217_koepel_4_01Het samenwerken en het verdelen van de taken behoort natuurlijk ook bij een stage want, op de opleiding kan ieder zijn eigen muur maken. Hier gaat het om het gezamenlijke resultaat.

131126_steenfabriek (16)

Voor de tweede periode staat er nog een mooi klus te wachten, het maken van een hangar voor de steen fabriek met een schaal dak. Hieronder zullen afgedekt de geperste stenen kunnen worden opgeslagen om te voldoen aan de verwachte vraag naar geperste aarde stenen van de stichting maar ook nieuwe partners zoals Toguna Industries.

Steenfabriek opslag 1De stage zal waarschijnlijk afgesloten worden met een kort bezoek aan Djenne waar Boubacar Kouranse de leerlingen het traditionele vak van metselaar zal laten zien en de koepel constructies van leem in Djenne. Als het allemaal goed gaat kan het geleerde volgend jaar worden gebruikt bij een van de vele projecten die er inmiddels op stapel staan.

Compilatie van de eerste twee weken van het bouwproces.

Week 1

IMG_2514

IMG_2515

IMG_2534

IMG_2539

IMG_2544

IMG_2547

Week 2

P2250075

P2250070

P2250065

P2250058

P2250061

P2250069

P2250074

Prix de Joop 2

131127_prix de joop voorbereiden (5)

Voor de tweede maal hebben dit jaar 10 studenten gestreden om de Prix de Joop. Ze kregen 4 dagen om een stenen muurtje op te bouwen met bovenin een toog. De 7 jongens en 3 meisjes begonnen enthousiast en merkten al gauw dat ze zeer nauwkeurig moesten werken om in de prijzen te vallen. Centimeters verschil tussen beide kolommen zijn al zichtbaar in de vervorming van de toog.  De resultaten zijn nauwkeurig beoordeeld door Basil (hoofd metselonderwijs ETSJ), Amatique (ADI) en Jurriaan (SDO).

131127_prix de joop voorbereiden (11)                                                  Het voorbeeldblad dat aan de studenten werd uitgereikt

131127_prix de joop voorbereiden (29)bewerkt                                                  De studenten hadden 4 dagen om het stenen muurtje op te bouwen

131127_prix de joop voorbereiden (48)                                                  Basil, hoofd metselopleiding Technische School, maakt vanaf het begin al een controle ronde

DSC_0312                                                  De hele Technische School kwam bijeen voor de prijsuitreiking

131205_prix de joop presentatie (28)                                                 Enkele eindresultaten van de stenenmuurtjes

Tijdens de prijsuitreiking werd de gehele Technische School bij elkaar geroepen en werd door Basil een gedicht voor Joop voorgedragen. Boubacar Kouramanse (de meester metselaar van Djenne) reikte de eerste prijs uit en iedere deelnemer ontving een mooie oorkonde. De (geld) prijzen zijn bedoeld als startbedrag om na hun studie een metselaars onderneming te beginnen.

Poème                                                  Klik hier voor de vertaling in Nederlands van het gedicht voor Joop.

DSC_0331                                                  De eerste prijs uitgereikt door Boubacar (meester metselaar Djenne)

131205_prix de joop presentatie (60)                                                 Ook werden en setjes gereedschap en studieboeken verdeeld

131205_prix de joop presentatie (69)bewerkt                                                  Al de studenten kregen een oorkonden voordat de groepsfoto werd gemaakt

Presentatie Praktijk Lyceum Sangha

131128_sangha presentatie (44)

Voor het Praktijk Lyceum in Sangha hebben we een formeel overleg gehad met alle belangrijke instanties die over onderwijs en cultureel erfgoed gaan. We vinden het belangrijk dat behalve het Ministerie, ook de Mission Culturele de Bandiagara en de lokale gemeenschap helemaal achter het plan en het bijzondere curriculum staan. Van de Mission Culturelle willen we de toestemming om  te bouwen in het cultureel erfgoed gebied.

1 - overview                                                  Impressie: het nieuwe school ensemble omringd door schooltuinen

Het overleg met alle partijen is zeer positief verlopen waardoor we ook werkelijk in januari van start kunnen. Met name de burgemeester van Sangha, Aly Dolo, is zeer betrokken met de ontwikkeling van het curriculum waarin behalve landbouwonderwijs volgens hem ook ruimte moet zijn voor onderwijs in horeca en toerisme.

131128_sangha presentatie (55)                                                  Amatique Dara (ADI) ligt het landbouwonderwijs toe

131128_sangha presentatie (23)                                                 Via satellietfoto’s hebben de dorpsbewoners voor het eerst scherp zicht op al de dorpen van Sangha

131128_sangha presentatie (50)                                                  Jurriaan ligt het ontwerp van de studie cluster toe

131128_sangha presentatie (36)                                                  De maquette werkt visueel zeer goed om de achterliggende gedachten achter het ontwerp over te brengen naar de dorpshoofden

In de vroege morgen van 28 november hebben wij de plannen en de maquette van de school gepresenteerd in het gemeentehuis van Sangha. Van ieder dorp was het dorpshoofd aanwezig en ook aanwezig was de sous prefect en het hoofd van de CAP (Nationaal Studie Advies). Men verdrong zich rond de maquette waarover Jurriaan uitleg gaf. Voor het eerst hadden wij een maquette en realistische impressies gebruikt om ons verhaal te visualiseren wat ook voor hen een verhelderend beeld gaf.

_MG_0048                                                  Maquette van karton met de studieclusters en (experimentele) schooltuinen

131119_impression_6_agriculture                                                  Impressie: studie cluster “Landbouw” met de atelier grenzend aan de schooltuinen op de achtergrond

Dennis gemaakt had waren zo echt dat men vroeg of het Lyceum er al stond. De eerste opzet van het technisch tekenwerk is doorgesproken met Amatique. Op het terrein zijn de grenzen aangegeven en met een GPS vastgelegd inclusief de bestaande paden, bomen en het verschil tussen rots en zachte grond. De eerste bouwblokken zijn met rode kruizen gemarkeerd (zie foto) om te controleren of de positie juist is.

DSC_0306                                                Uitzetten van enkele schoolgebouwen via GPS om tussentijds de positie te bepalen t.o.v. de ondergrond (steen of banco).

Voor de realisatie van het project hebben we 50% dekking via de Zweedse Af Jochnick Foundation en 25% via Toguna Agro Industries. De rest van de financiering word nog een klus maar het begin is er!

logo groupe toguna

logo jochnick

Klik hier voor een uitgebreide ontwerpomschrijving.

Ontwerp Praktijk Lyceum Sangha

1 - overview

PRAKTIJK LYCEUM SANGHA

De Burgemeester van de gemeenschap Sangha, Aly Inguo Dolo, heeft ADI gevraagd om een praktijk Lyceum te realiseren in Sangha voor in beginsel 600 maar in de toekomst wellicht 900 leerlingen. ADI heeft de opdracht aangenomen. Op de school, word praktijk onderwijs gegeven in bouwtechniek en landbouwtechniek. Het onderwijs is een vervolgopleiding voor leerlingen uit Sangha en de wijde omgeving. Dat is een regio, waar ongeveer 40.000 mensen wonen en een kleine 10.000 leerlingen op basisscholen zitten. Er is nauwelijks vervolg onderwijs en zeker geen praktisch vervolg onderwijs. De school komt tot stand met de goedkeuring en medewerking van het ministerie van onderwijs. Het word een openbare school voor Jongens en meisjes.

Een belangrijk doel van deze school is het bieden van praktisch onderwijs in het leef- en woongebied van de leerlingen en hun ouders aangepast aan de problemen en condities die er in dat gebied zijn. Deze directe relatie is nieuw en de initiatiefnemers hopen op deze manier een aansluiting te creëren bij de alledaagse opgaven om de landbouw te verbeteren, gebouwen, dammen en wegen te realiseren en cultureel erfgoed te restaureren.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha4                                                 Luchtfoto Sangha, met de tien hoofddorpen en aanduiding schoolterrein

SANGHA

Sangha is een van de belangrijkste centrum dorpen in het Dogon gebied. Het dorp bestaat uit verschillende wijken en gemeenschappen. In Ogol Dah en Ogol Leh die vanouds het meest centraal gelegen zijn, staan al veel scholen waaronder de eerste school in de Dogon die nu ruim 100 jaar oud is. Sangha is ook het dorp van waaruit veel belangrijke onderzoek naar de cultuur van de Dogon is gedaan, onder andere door de Fransman Marcel Griaulle en de Nederlander Herman Haan, omdat de Dogon cultuur en architectuur bijzonder is. Een groot deel van de Dogon met Sangha als centrum is aangewezen als Unesco wereld erfgoed.

DSC_0066                                                 Dorpsbijeenkomst op het dorpsplein in Ogol

Het is een complexe opgave om binnen de context van cultuurhistorische waarden en zo dicht bij de authentieke wijken, een groot complex als deze praktische school te realiseren. De uitdaging is om de locatie, de gebouwen en het programma op een vanzelfsprekende manier in te passen met respect voor de tradities van het bouwen in de Dogon.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha5 - kopie                                                               Structuur dorp                                                                                structuur in detail                                                            woon detail

sangha 7                                                 Doorsnede van het dorp Ogol

sangha 5                                                  Aanzicht van het dorp op de stenenheuvel

HET ONTWERP

De diverse onderdelen zoals lokalen, werkplaatsen, toiletten, bureaus, woningen en opslagruimten zijn bedacht als losse elementen zoals de traditie is in de Dogon: de entree, de graanschuren het huis van de vrouwen zijn als een kralenketting verbonden door een muur van gehakte stenen. Hierdoor ontstaat als vanzelf het erf en het verschil tussen openbaar en privé. Zo zijn ook de gebouwen en het landschap van de school ontworpen als een samenhangende groep van gebouwen.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha7De gehakte stenen zijn de basis voor het terrein en de ommuring maar ook de basis van de woningen. de bovenbouw van de gebouwen is van stenen van geperste aarde. De gebouwen hebben tongewelven afgesmeerd met rode aarde en cement. De gebouwen hebben verschillende afmetingen, hoogten en detaillering zodat een divers beeld ontstaat. De verschillen zullen samen met de jonge opgeleide metselaars worden bepaald zodat er een eigenheid en verbondenheid ontstaat en wellicht een nieuwe taal met metselen.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha                                                                   Concept doorsnede studie cluster

1 - overviewPROGRAMMA

Het schoolgebouw bestaat uit klaslokalen en ateliers voor drie clusters van activiteiten. Bouwtechniek, landbouwtechniek en algemene kennis vakken. Daarnaast is er een administratief gedeelte met bergruimten en werkplekken voor docenten. Buiten het eigenlijke schoolgedeelte zijn er woningen voor leerkrachten en tuinen waar nieuwe landbouwtechnieken kunnen worden onderwezen. Het is de bedoeling om ruimte te geven voor de ontwikkeling en verbetering van het praktisch onderwijs. De school moet in de toekomst moeten kunnen groeien en zich aanpassen aan ontwikkelingen in het onderwijs. Welke dat zijn…..de toekomst zal het moeten uitwijzen.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha9                                                                      Masterplan

2 - overview neighborhoods                                                 De studie clusters (families van lokalen) openen zich naar het schoolplein

OPZET

Bij de opzet van de school is zowel aansluiting gezocht bij het karakter en de ‘korrel’ van de omgeving als bij de organisatie van de traditionele Dogon gemeenschappen. Het beginsel van ‘het dorp is het huis’ zou ook moeten gelden voor de school als geheel. De families wonen in het familiehuis: de ‘Ginna’ en verschillende Ginna’s staan rond een plein. De pleinen staan weer in verbinding met het dorpsplein waar de vergaderplaats: de ‘Taguna’ staat en waar alle belangrijke bijenkomsten plaatsvinden. Hier ontmoet het hele dorp elkaar. De school is opgezet als families van lokalen. Het landbouwonderwijs, de bouwtechniek, de algemene vakken, het wonen en de administratieve ruimten zijn gegroepeerd rond ontmoetingsruimten die weer verbonden zijn met het centrale schoolplein. Het geheel is ingepast in een groen landschap met putten, tuinen en paden. De schoolgemeenschap is zodoende een nieuwe gemeenschap binnen het complex van gemeenschappen in Sangha. De oude wijken zijn op stenen heuvels gebouwd. De schoolgemeenschap is juist op vruchtbare grond gebouwd zodat begroeiing en landbouw mogelijk zijn. De ruimte voor de nieuwe school schoolgemeenschap wordt bepaald door de natuurlijke grenzen van de looproutes en de scheidingen tussen rots en aarde.

7 - outside                                                  Zicht vanaf buiten het schoolterrein

FAMILIE 1: LANDBOUW

131119_impression_5_agriculture                                                  Zicht vanaf het schoolplein naar cluster Landbouw

131119_impression_6_agriculture                                                Zicht op de binnenplaats van cluster Landbouw

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha14
                                                      Plattegrond cluster Landbouw, 1 atelier + 4 lokalen met kantoor

FAMILIE 2: TECHNIEK

131119_impression_8_technique                                                  Zicht vanaf het schoolplein naar cluster Techniek

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha16                                                  Plattegrond cluster Techniek, 2 ateliers + 4 lokalen met kantoor

FAMILIE 3: ALGEMENE KENNIS

4 - special                                                  Zicht vanaf het schoolplein naar cluster Algemene kennis

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha18                                                    Plattegrond cluster Algemene kennis, 1 atelier + 6 lokalen met kantoor

DE GEBOUWEN

Het lokaal

De lokalen zijn vrijstaand en hebben een basis van 7,5 bij 9 meter. De lokalen kunnen verschillend worden uitgevoerd maar hebben allemaal een tongewelf met trekstangen. De taatsramen zorgen voor ligt en schaduw en de kopgevels zijn voorzien van ventilatie openingen. Aan drie zijden is het lokaal opgenomen in de tuin. De muurtjes van gestapelde stenen maken het mogelijk lekker bij het gebouw te zitten. Het lokaal staat op de rotsen. De ongelijke rotsbodem wordt uitgevuld om een vlakke vloer in het lokaal te krijgen. Dat betekent dat het niveau van elk lokaal verschillend is.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha21                                                 Zicht op de klaslokalen

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha20                                                      De hangar

De hangar is 9.00 bij 12.00 m en bestaat uit 3 ton gewelven. Er zijn twee basis modellen en daar zijn weer varianten op met gevel invullingen. In beginsel zijn 3 zijden half gesloten tegen de zon maar open voor wind en ventilatie. De verschillende bouwmethoden zijn onderdeel van het leerproces.

9 - technique inside                                                 Studenten krijgen praktijk onderwijs in de ateliers, bv het metselen van muurtjes

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha22Opslagruimten en werkruimten

Bij elke cluster zijn 2 ruimten van ongeveer 10 m2 voor het sectie hoofd en de opslag van schoolmateriaal. De opslagruimten kunnen net als de ‘graanschuurtjes’ van de Dogon naar behoefte worden aangevuld.

Kantoor- en administratieruimten

Het programma voor de administratie zal met de tijd groeien. In het begin zal de behoefte niet zo groot zijn maar met de tijd toenemen. Ook hier geld een start met weinig ruimte en de tijd zal leren hoeveel er werkelijk nodig is.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha27 131124_VO_Lyceé Pratique Sangha26Bibliotheek

De bibliotheek is nog niet bepaald en er zal moeten worden onderzocht of deze wel nodig is of dat de bestaande bibliotheek in Sangha in de behoefte kan voorzien.

Ruimte voor leerlingen, traditionele Banco

Een plek voor de leerlingen kan wellicht gecombineerd met andere functies. De leerlingen ruimten worden gebouwd met traditionele banco (leem) onder leiding van een ervaren leem-metselaar uit Djenne. Dit gebouw zal regelmatig onderhoud vergen omdat het gevoelig is voor regen maar dat biedt de mogelijkheid van een levend object bij het onderwijs is restauratie van cultureel erfgoed.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha31131124_VO_Lyceé Pratique Sangha30 Sanitaire voorzieningen

Per familie van gebouwen zullen er toiletten gerealiseerd worden, rekening houdend met de wind. De woningen krijgen tevens wasruimten.

Woningen

Voorlopig worden 10 woningen gerealiseerd met een eigen ommuurd terrein. De woningen worden uitgerust met een energie zuinige kookgelegenheid.131124_VO_Lyceé Pratique Sangha29131124_VO_Lyceé Pratique Sangha28 Entree gebouw en ruimte voor de bewaker.

Een poort vormt de entree van de schoolgemeenschap. Op het poortgebouw komen zonnepanelen en naast het poortgebouw wordt een woning voor de bewaker gebouwd.

131121_impression_3_entrance                                                  Zicht op het entreegebouw

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha24Het landschap en de  “tuinen”

Zoals met het metselen gezocht wordt naar een verbinding van de nieuwe en de oude cultuur zo biedt ook het basis ontwerp de ruimte om het terrein in te delen en te verdelen. De gebruikelijke en ingesleten paden en patronen blijven gehandhaafd zoals ook altijd gebeurd bij de aanleg van de uientuinen. Tegelijkertijd moet de tuin de ruimte bieden voor nieuwe technieken en landbouwmethoden. De basis zal vastgelegd zijn maar moet mee kunnen groeien met de veranderen in de tijd.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha33Water

Van zeer groot belang is een flinke voorraad water om de school en het terrein werkelijk te laten functioneren. Er zullen een aantal fourages worden geslagen en het water zal met pompen die aangedreven worden door zonnepanelen, omhoog worden gepompt naar watertorens en water bassins.

Wind

Elektriciteit zal ook worden opgewekt met windmolens. Windmolens kunnen bovendien gebruikt worden voor het ventileren van de gebouwen. Het is de bedoeling om de opgewekte energie zo veel mogelijk direct te gebruiken zonder dure opslag in bijvoorbeeld accu’s die bijna altijd de zwakke schakel zijn in de energievoorziening in het Dogon gebied. Omdat er ’s nachts geen zon is maar wel wind, is er dag en nacht energie.

Elektriciteit

Er zullen een aantal ruimten in de school worden voorzien van elektriciteit. Het uitgangspunt is duurzame energie. Het energiegebruik blijft beperkt maar als de school in de toekomst een computer lokaal krijgt zal er rekening gehouden moeten worden met een hoger energiegebruik.

131124_VO_Lyceé Pratique Sangha35DE UITVOERING

De bouw van de school zal in totaal 3 jaar in beslag nemen. De eerste en belangrijke activiteit is het aanleggen en realiseren van voldoende watervoorzieningen. Daarna zal begonnen worden met de aanleg van het gehele terrein en vervolgens zullen de clusters van lokalen worden gebouwd. Het entree gebouw, kantoren en woningen zullen als laatsten worden gerealiseerd. Het eerste jaar zal veel tijd en energie gestoken moeten worden in het hakken van stenen voor de aanleg van het terrein en er zal behoorlijk veel vruchtbare grond aangevoerd moeten worden. De bouw van de eerste schoolgebouwen zal medio november 2014 zijn en de ingebruikname van de eerste cluster in oktober 2015. De leerlingen van de praktische school zullen actief bijdragen aan de realisatie van de school en de schoolomgeving.

De school en de schoolorganisatie is overigens al sinds oktober 2013 gestart in de nabij gelegen gebouwen van de 2e cyclus. Dit is belangrijk omdat de nieuwe school direct na de bouw in gebruik genomen kan worden door een inmiddels opgebouwd team van leerkrachten.

Er zal in de komende jaren worden bijgedragen aan de bouw van de school door de vele dorpen van Sangha, de vereniging van leerlingen, studenten in Bamako en de vereniging van ouders van de leerlingen. Zij kunnen niet veel betalen maar zullen veel praktische zaken op zich nemen zoals het aanvoeren van stenen en grond, de afbakening en inrichting van het terrein en het fourageren van de bouwvakkers.

DIT PROJECT WORDT MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

Stichting af Jochnick Foundation

logo jochnick

 

 

Toguna Agro Industries
logo groupe toguna

Reis verslag mei 2013

Van 26 april tot 6 mei hebben wij weer een werkbezoek gemaakt met onze lokale organisatie ADI langs de diverse projecten. Centraal stond daarnaast de versterking van de organisatie met Gedeon Kassogue die als belangrijkste taken heeft het verder organiseren van de administratie en rapportages en het intensiveren van het overleg met de overheid over het onderwijs, het scholen beleid en de ondersteuning van de onderwijzers. Verder waren er belangrijke ontmoetingen met de nieuwe Gouverneur van Mopti, de minister van Onderwijs en educatie van Mali, diverse burgemeesters en regionale besturen.

Een nieuw groot project waar we mee bezig zijn is een nieuw ‘’Lycee professionele’ in Sangha. Een praktijk opleiding voor bouwen en landbouw. Deze activiteit zal volgens ons weer heel erg goed gaan aansluiten bij onze ambities met de groene woestijn en het verbeteren van de landbouw. Verder hebben we de scholen in aanbouw bezocht, de resultaten van het stage project met uien huisjes bekeken en geëvalueerd met de directeur van de Technische school, het eerste watercomité geinstaleerd en gesprekken gehad met een organisatie over inhoudelijke onderwijs vernieuwingen en projecten.

Last but not least, zijn wij met een groot team aan het werk om de volgende stap te zetten voor de projecten in Nando en Yougo Dogorou. Kortom er is weer een heleboel te vertellen en te rapporteren. In detail is het terug te vinden bij diverse nieuwe nieuwsberichten op de website.

Landbouw & Technisch lyceum Sangha

Drie jaar gelden hadden wij in Sangha er het eerste gesprek over met Aly Dolo de burgemeester van Sangha, een praktisch lyceum met bouwen en landbouw opleidingen in Sangha. Hopelijk gaat het lukken in 2014 om te starten met de bouw. Er zijn in ieder geval een aantal belangrijke stappen gezet die een voorwaarde zijn om te starten. 2 maanden geleden is de minister van onderwijs in Sangha geweest en heeft zijn principe akkoord uitgesproken. Overtuigd ook door de grote hoeveel al aanwezige basis scholen in de regio waarvan wij er een behoorlijk deel van hebben gerealiseerd. De tweede voorwaarde is het beschikbaar stellen van de diverse dorpen, wijken van Sangha van een terrein. Dat is ook geregeld en geformaliseerd door een contract.

We zijn ook zelf als SDO- ADI langs geweest bij de minister om ook hier zelf bevestigd te krijgen dat er een dubbel school gerealiseerd mag worden met steun van de overheid die de volledige financiering van de leraren op zich moet nemen. Het aantal leerlingen bepaald uiteindelijk altijd deze financiering. Uitgangspunt is in totaal 600 leerlingen minimaal. De laatste voorwaarde vinden wij altijd is het committent van de dorpen in dit geval om bij te dragen de komende jaren.

Hiervoor was er een bijeenkomst belegd met de burgemeester, de Sousprefect Sangha, de CAP Sangha, De afgevaardigde van de gemeente (Cercle de Bandiagarra) Bandiagarra waar Sangha weer onder valt, de belangrijkste Chef de villages, en de vetegenwoordiger van de ouders (EPU) De gemeenten hebben een terrein van 5 hectare beschikbaar gesteld langs de route van Sangha naar Tiogou vlak bij de scholen cluster van de 2e cyclus.

De bouwlocatie (5 hectare) in de vlaktes van Sangha

In beginsel zal de school globaal bestaan uit 12 klassen 3 ateliers, een administratie en bijeenkomsten hal en nog wat facilitaire ruimten. Een behoorlijk deel van het terrein gaan wij geschikt maken voor praktijk landbouwonderwijs. Wij zullen de komende jaren moeten gaan zorgen dat de financiering rond gaat komen en gaan hiervoor een project voorstel maken. Belangrijk is wel dat er een lokale Dogon bereid is bijna 25% van het project mee te financieren. Als we de financiering rond krijgen hopen we in 2014 te starten met dit project. We houden u op de hoogte van de plannen en de benodigde financiering.

Samenwerken met leerlingen werkt perfect!

Uienopslag huis, Sangha  

De start van het eerste uien opslaghuisje heeft plaats gevonden in Sangha, voor de vrouwengroep Barou. Door ETJS docent Basil en Zacharia Dara is er vanaf 4 februari 2013 begonnen met de leerlingen aan het opbouwen van het leemstenen huisje speciaal voor de vrouwen. De eerste steen is symbolisch gelegd door de assistent van de burgemeester van Sangha, genaamd; Daniel Guirou. Hier leren ze in praktijk bouwen met een nieuwe steen dat wordt opgebouwd uit schoon metselwerk.
“Samenwerken met leerlingen werkt perfect!”, aldus Dara.

 

 

Beste wensen vanuit Mopti

Wat laat in de maand, maar alsnog wenst de nieuwe directeur van de Technische School (ETJS), Domo Hubert Kodio, vanuit Mopti iedereen met betrekking tot Stichting Dogon Onderwijs een gezond en gelukkig nieuwjaar toe.

Op de achterkant van de kaart laat hij met trots zien wat na al de inspanning, het succes is geweest van de eerste Prix de Joop in november vorig jaar. De website van de Technische School zal binnenkort een update krijgen, maar er is al van alles te zien wat er tot begin 2012 heeft afgespeeld.

 

De website (in het Frans) is te bezoeken via onderstaande link:

ETJS.YOCTOWN

Leuke kopjes:

Accueil  >  Historique,   een tijdlijn van de school activiteiten

Spécialités  >  Filiere Industrielle,   foto’s en aantalen van de studenten

Actualité,    actualiteiten en nieuwsberichten

Prix de Joop

De eerste ‘Prix de Joop’  was een groot feest om mee te maken. Woensdagmiddag 28 november kregen de 12 vierde jaars studenten metselen de opdracht uitgereikt. De 8 mannen en 4 vrouwen gaan voor het eerst metselen met de geperste aarde stenen. Het vermetselen van deze stenen maakt geen onderdeel uit van het “curriculum” van het onderwijs. Door de wedstrijd krijgen nu toch alle leerlingen de kans om te laten zien wat ze kunnen. Een groot verschil  met de betonstenen waar ze normaal mee metselen is dat de stenen als “schoonmetselwerk” moeten worden verwerkt. De muurtjes zullen worden beoordeeld op “hun uiterlijk” de hoogte, de selectie van stenen, de afwerking en breedte van de voegen en vanzelfsprekend of ze mooi “waterpas” zijn. Basil, hoofd van de afdeling en al vanaf het begin betrokken bij het metselonderwijs, is een geduldige, inspirerende leraar.

Donderdag om 7.00 kan er daadwerkelijk gestart worden na een kleine toespraak van de directeur van de school en nog een bemoedigend woord van Basil. De fundering, de sokkel wordt gemaakt van betonstenen waarop het sier ontwerp van de ‘poort’  komt. De muren zijn aanzienlijk kleiner dan we bedacht hadden en ook het idee dat iedere student een eigen ontwerp ging maken was volgens Basil te moeilijk. Ik ben blij dat hij me zo direct corrigeert en uitlegt hoe de opgave er beter uit zal komen te zien. Ook zijn enthousiasme groeit in de daarop volgende dagen. Aan het begin en einde van de dag bezoek ik de school en zie de voortgang. Sommigen pakken het kordaat aan maar zijn wel weer slordig.

Prix de Joop from stichting dogon onderwijs on Vimeo.

Anderen staan af en toe als een kunstenaar van afstand hun werk te aanschouwen om vervolgens nog kleine aanpassingen te doen aan de zojuist “geplaatste steen”. Het metselen langs de draad met stelprofielen zit er nog niet in. Elke steen wordt met de waterpas gelegd. Zaterdag ochtend is er al een leerling helemaal klaar terwijl een aantal nog geconcentreerd de laatste hand leggen; stukadoren met stel profielen van de sokkel en het nog eens geduldig nalopen van de voegen met voegspijker en borstel.

Om 11 uur loop ik met Idrissa, architect in Mopti, Basil en Amatigue rond om de muren te beoordelen. Over de nummer 1 zijn we het eigenlijk heel snel eens. Werkelijk een beeldschone muur waar eigenlijk helemaal niets op aan te merken is. Voor de nummers 2 en 3 is het een stuk lastiger. We zijn eigenlijk allemaal en niet in het minst Basil verbaasd over de hoge kwaliteit. Het is duidelijk een kleine klas met doorzetters die we zeker kunnen gaan inzetten bij de projecten.

Bij de prijsuitreiking, die is aangepast op verzoek van Basil, krijgen alle leerlingen een beloning; naast een geldbedrag, een troffel en een metalen spaan en de nodige werkkleding. In de speech benadruk ik nogmaals het belang van hun opleiding, hun werk en dat ze nu zelf moeten gaan nadenken over de toekomst en het ondernemerschap.

Prix de Joop in november 2013

Joseph, de directeur van de ETSJ te Sevaré was heel enthousiast over het idee van het houden van de ”Prix de Joop”. Hij vertelt dat hiervoor drie belangrijke redenen zijn. De eerste natuurlijk dat de leerlingen een wedstrijd leuk vinden en uitdagend. Dat het ze zal stimuleren om zelfstandigheid te ontwikkelen Waarbij ze ook nog de kans krijgen op een prijs en wellicht een jaar werk na afloop van de school. Ten tweede is het een mogelijkheid om de nieuwe bouwtechniek onder de aandacht te brengen, ook bij de media en de gouverneur. En als laatste om jaarlijks te herinneren aan Joop en zijn motto “pas parlez, travaillez”.

Prix de Joop

SDO heeft in de vorige vergadering besloten een “Prix de Joop” in het leven te roepen. De prijs zal jaarlijks worden uitgereikt op de ETJS in Sevaré. De leerlingen die een opleiding volgen voor metselaar mogen een werkstuk maken met de geperste aarde stenen die door SDO beschikbaar zullen worden gesteld. Het werkstuk, een muur van ongeveer 170 cm breed en 120 cm hoog, mag op verschillende manieren gemetseld worden. De muur moet vanzelfsprekend stabiel zijn, een bijzondere opening, patroon of typische Malinese uitstraling hebben. Het vakmanschap van de metselaar staat hierin voorop. Er zal een eerste, tweede en derde prijs worden uitgereikt. Het idee achter de prijs is de aanpak van Joop, gericht op het overdragen en stimuleren van lokale bouwmethodes en middelen, ontwikkelen door kennisoverdracht. De eerste Prix de Joop zal waarschijnlijk in november worden gehouden.