Januari… onderwijsmaand!

Begin januari zijn Mirjam, Marie, Mieke en Liesbeth afgereisd naar Pays Dogon om twee trainingen te geven i.s.m. onze partnerorganisatie ADI. Mirjam en Marie voor leerkrachten van het basisonderwijs, Liesbeth en Mieke voor leerkrachten van het Lycée Professionnel.

Basisonderwijs

Vijfenveertig basisscholen in Pays Dogon werken in hun klassen met L’AMI, een betekenisvolle taalbenadering, waarbij de ervaringen van de leerlingen een belangrijke rol spelen (https://partnerspaysdogon.nl/nl/projecten/2017/07/lami/). Zoals elk jaar trainden we ook nu weer de nieuwe leerkrachten van die scholen. Ook is er een aparte training voor 30 specialisten, die we opleiden om l’AMI bij hun collega’s op school te ondersteunen. Deze groep heeft een speciale Dogonnaam: de AMI Baranw, vrienden van l’AMI.

Probleem in het Malinese onderwijs zijn op dit moment de frequente stakingen, die de vakbond uitroept, omdat de leerkrachten niet op tijd betaald worden. Het onderwijs ligt daardoor regelmatig stil. Bemoedigend was wel, dat bijna alle deelnemers aan de training van l’AMI ondanks de staking toch aanwezig waren.

De groep van AMI Baranw heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan de begeleiding van hun collega’s. In de training wisselden we veel ervaringen uit, deden we rollenspelen, waarbij we in drietallen werkten: één de AMI Baranw, één de onwillige leerkracht en één observator. Er werd veel gelachen, de sfeer was open en collegiaal, de argumenten vaak verassend: ‘Mevrouw, u houdt toch van uw leerlingen. U wilt toch het beste voor hen’. De groep ging na de training tevreden en met voldoende nieuwe kennis en moed weer naar hun scholen.

De groep van 40 nieuwe leerkrachten leren van de ervaringen van hun collega’s. Ze oefenen tijdens de 3 daagse training de didactische aanpak van l’AMI. Hoe stel je goede vragen aan de leerlingen, Hoe gebruik je de thema uit het landelijk curriculum, welke schrijfopdrachten werken goed. Hoe gebruik je de leesboekjes die gemaakt worden in de klas. Welke bijdrage levert l’AMI aan het landelijke curriculum. Kan l’AMI ook in de soms overvolle klassen.

 

Nieuws over Lycée Professionnel te Sangha.

Januari jl. zijn Mieke de Leeuw en Liesbeth Spigt een week te gast geweest bij het team van het Lycée Professionnel te Sangha. Er lag een vraag op vnl. onderwijskundig / didactisch gebied. Hoe geef je les aan grote groepen pubers? Hoe zorg je voor een veilig klasse klimaat waarbij leerlingen vragen durven te stellen en betrokken blijven bij de les? Hoe verbind je de aangeboden theorie aan de praktijklessen? Is het mogelijk om lesobservaties te doen? En nog veel meer…

We troffen een gemotiveerd team aan dat ondanks de langdurige huidige stakingen van leraren en leerlingen (!) aanwezig was. Ook de leerlingen kwamen op twee ochtenden zodat de klasobservaties door konden gaan.  De aangeboden stof is als een ‘tweetrapsraket’ verwerkt.  De theorie is interactief aangeboden middels werkvormen waar de docenten direct in hun eigen lessen mee aan de slag kunnen gaan.

Een begin is gemaakt, maar er zijn nog veel vragen!

Meer lezen?

Dit bericht is onderdeel van het project Onderwijsvernieuwing L’AMI

Lees meer over dit project