Jaarverslag 2013

SDO jaarverslag 2013_210x145_NEDERLANDS_kaftpdf

De situatie in Mali begon in 2013 zeer onzeker met de terroristen in het noorden en de Franse interventie. Het jaar eindigde met hoop op een betere toekomst. In de media heeft Mali veel aandacht gekregen. Hieruit kwam een beeld van onrust en politieke onzekerheid naar voren. Weinigen zagen dat de Malinezen een grote wens hebben om een democratie te zijn waarin vele bevolkingsgroepen in vrede leven. ‘Een land, een volk een doel’, is de wapenspreuk die overal in het land is terug te vinden. Er is weer een democratisch gekozen president. Wij waren in november en december in Mali en hebben de rust kunnen ervaren die weer is teruggekeerd. Mali is op vele gebieden zoals het onderwijs, blijven functioneren. Ook wij zijn zonder onderbreken doorgegaan en we zijn zeer trots op onze lokale partner ADI die al de projecten van 2013 tot een goed einde heeft gebracht. Voor 2014 heeft zij zelfs een bijna dubbel programma weten te organiseren. Voor SDO de taak dit ook in Nederland allemaal waar te maken.

Het bestuur in Nederland is versterkt met Jan Joost Peskens die zich met volle energie heeft gestort op de donoren campagnes en sponsorwerving. Een mooie versterking voor Gonny van Stigt-Amesz die ook haar activiteit op de Herengracht voortzet. Het dagelijkse werk zoals de website, de mailwisseling met Mali en het tekenwerk van de lopende projecten wordt door Dennis Meijerink gedaan.
Veel contacten tussen Nederland en Mali gaan via de mail of met Skype. Daarnaast zijn we een aantal keren in Mali geweest waar we samen met onze partners vele essentiële en inspirerende contacten hebben gehad over de voortgang van de projecten. De synergie tussen de verschillende projecten en activiteiten in Mali wordt steeds beter waardoor onze visie voor een integrale benadering van onderwijs, cultuur, landbouw en water voor een beter leven, steeds meer resultaten laat zien. Lokale initiatieven, ondernemerschap en economische onafhankelijkheid die ontstaan vanuit kennis en onderwijs is de leidraad voor al onze activiteiten. Uiteindelijk moet dit leiden tot voedselzekerheid, waterzekerheid en zekerheid van werk. Ieder draagt naar vermogen bij. De mensen in Mali met inzet, ideeën, initiatieven, management en mankracht, wij met kennis, coaching en financiën.

Wij willen graag in dit jaarverslag de inspiratie die wij krijgen van het partnerschap met ADI, met jullie te delen.

Jurriaan van Stigt
Voorzitter Stichting Dogon Onderwijs

Download Jaarverslag 2013 Stichting Dogon Onderwijs (SDO)

Download Jaarverslag 2013 Association Dogon Initiative (ADI)