Désolé, cet article est seulement disponible en Néerlandais et Anglais Américain.
Ervaringen uitwisselen, initiatieven nemen en niet bang zijn om fouten te maken. Leerkrachten in het negenjarige basisonderwijs worden getraind in een manier van lesgeven die zich richt op het actief deelnemen van kinderen. Het pedagogisch klimaat in de klas verbetert, de leraar geeft met meer plezier les en kinderen leren makkelijker. Deze benadering heet L’Approche Pédagogique des Mots Imprimés (L’AMI). Sinds 2017 leidt ADI ook docenten van de opleidingen voor leerkrachten in het basisonderwijs (Institut de Formation des Maîtres, IFM) op in het toepassen van deze didactiek. Deze docenten trainen op hun beurt de studenten aan IFM, zodat l’AMI zich verspreidt over nog veel meer scholen. Een speciaal onderdeel van l’AMI is een correspondentieproject: een aantal hoogste groepen van basisscholen in Mali en Nederland schrijft brieven met elkaar.
Groot gebrek aan praktisch opgeleide technici en een steeds groter wordende groep jonge werkzoekenden. Burgemeesters uit de regio Sangha klopten aan bij ADI voor de bouw van een school voor technisch praktijkonderwijs. Met steun van de Malinese overheid, ADI, PPD en lokale ondernemers kwam het het Lycée Professionnel Sangha (LPS) en startte in 2016 met twee driejarige opleidingen in de bouw en elektriciteit. Later kwamen er twee opleidingen voor landbouw en landbouwirrigatietechniek bij. De LPS is de eerste praktijkschool in Mali die opleidt tot de graad BAC Professionnel. Dit sluit aan bij de lokale wens van ‘minder theoretisch en meer praktijkgericht’, zodat jongeren na hun opleiding meteen aan de slag kunnen.
ADI heeft in de afgelopen jaren meer dan twintig tuinen aangelegd. De leerlingen leren er diverse groenten en fruit telen en ervaren het plezier van het zaaien en groeien van de planten. De schooltuinen zijn onderdeel van een reeks van dorpstuinen, kwekerijen, tuinderijen (market gardens). De groente die uit deze tuinen komt zorgt voor meer variatie in de voeding, wat goed is voor ieders gezondheid.
De alfabetiseringsgraad van volwassen vrouwen in Pays Dogon is laag. Lezen, schrijven en rekenen is van belang om bedrijfjes op te zetten en kinderen te ondersteunen. In een aantal dorpen heeft ADI alfabetiseringscursussen volgens de l’AMI methode opgezet. PPD betaalt een aantal docenten en ondersteunt een grotere groep met scholing en materialen.