Ondernemerschap in Mali

Het vak ondernemerschap staat op het lesrooster van de studenten aan het Lycée Professionnel van Sangha.  Maar hoe maak je dit vak nu interessant voor de studenten? Hoe geef je het een praktische, aansprekende invulling? Dit zijn enkele vragen waar we ons een week lang mee bezig gehouden hebben tijdens een bezoek aan Mali.

Drie ondernemers uit Sangha, Bandiagara en Ségou, gaven input door hun verhaal te vertellen, over de weg die zij gegaan zijn om ondernemer te worden. Samen hebben we vastgesteld  wat ondernemerschap is en wat het aan kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten vraagt. Vervolgens hebben we bij enkele onderdelen uit het curriculum een project en praktische opdrachten ontworpen, rekening houdend met, en gebruik makend van de lokale omstandigheden.

Zo hebben we in een aantal constructieve werkbijeenkomsten een goed begin gemaakt met de nieuwe invulling van het vak ondernemerschap, mede dankzij de financiële steun van Edukans. In januari 2020 vindt er een vervolg plaats, dan krijgt het hele docententeam een training in activerende didactiek op het gebied van ondernemerschap.

Het team: Anja de Bakker (I AM ondernemerscollege Amsterdam) en Mieke de Leeuw (lerarenopleider aan de HvA) Saidou Temé (directeur ADI) , Saidou Traoré (ADI)  en Gédeon Kassoque (ADI), Ladaogo Kinda (directeur Lycée Professionnel), Ambire Dolo (onderdirecteur Lycée Professionnel)
Hama Samassekou (Sangha), Bruno Troaré (Bandiagara) en Souleymane Coulibaly (Ségou),  ondernemers