Geen school zonder onderwijsverbetering

Onderwijs op scholen in Pays Dogon verbeteren, leraren meer plezier in hun werk geven, kinderen meer kansen bieden in hun kleine Dogonwereld en in de grote wereld. Daar zijn we als werkgroep Onderwijs steeds mee bezig samen met de mensen van ADI, onze collega’s in Pays Dogon.  Een van de manier waarop we dat doen is training van leerkrachten.

Dit jaar zijn al weer heel wat trainingen gegeven. Allereerst in januari de training van een geselecteerde groep van goede leerkrachten die al langer werken met l’AMI, de pedagogische werkwijze waarbij kinderen op een interactieve manier taal leren. Deze Amis Baranès (het Dogon woord voor ‘helper’) ondersteunen hun collega’s in hun werk met de kinderen. Samen met hen trainden we vervolgens een groep van 40 nieuwe leerkrachten. Marie Reehorst, Mirjam Zaat en Liesbeth Spigt (allen van PPD) verzorgden de trainingen samen met de collega’s van ADI en Sadia Mangassouba, de landelijk coördinator van l’AMI in Mali.

De rest van de trainingen en bijeenkomsten worden geregeld en begeleid door onze Malinese partners. De scholen, waarvan we leerkrachten begeleiden staan in vier verschillende regio’s. Per regio komen de getrainde leerkrachten twee keer per jaar bij elkaar voor de zgn. recyclage: terugkomdagen waarop alle leerkrachten uit de regio elkaar zien en ervaringen uitwisselen. Dit jaar waren de recyclage-bijeenkomsten in maart en in september.

Dit jaar is er in september voor het eerst een cursus gegeven voor docenten van de twee opleidingen voor leraar basisonderwijs (Koro en Sevaré). Doel van de cursus is kennismaking met de werkwijze van l’AMI en bekijken hoe deze manier van werken ook op de opleidingen onderwezen kan worden. Dan komen er leerkrachten binnen op de scholen die de werkwijze al kennen.

Gepland voor het einde van het jaar: begeleiding van de leraren van het Lycée Professionel, een beroepsopleiding opgezet op initiatief van ADI in Sangha. Hoe moeten leerlijnen eruitzien voor een school, waarin ondernemerschap centraal staat, waarin praktijk heel belangrijk is naast theorie, een schoolopleiding waarna je direct aan het werk kan?