Pompe Bleue Mali, niet voor niets

“Schaf alle hulp in 5 jaar af, alleen dan kunnen Afrikaanse landen de sprong naar economische groei maken”. Dat schrijft de Zimbabwaanse Dambisa Moyo in haar boek ‘Dead Aid’ (2009). Ze beschrijft onder veel andere dingen dat het uitdelen van goedkope Chinese mosquitonetten de lokale mosquitonetmaker brodeloos maakt. Het is niet anders dan in Nederland. Als de Postcodeloterij fietsen uitdeelt scheelt dat omzet voor de lokale fietsenwinkels die daar boos over zijn.

2016-09 Pompe Bleu _ Jan Joost (38)

SDO en ADI willen niets uitdelen. Ze willen dat er een lokale economie kan groeien door het oprichten van lokale bedrijven, bijvoorbeeld voor de Blauwe Pomp. Stap 1 is het verkopen van de pomp en dat gaat goed met de 5 jaar garantie die ADI biedt. Stap 2 is het snel en effectief optreden als een pomp stuk is. Dat kan alleen als er opgeleide technici zijn, als er onderdelen zijn en als er transportmiddelen zijn. Niet voor even maar structureel. Daar zijn we nu ruim een jaar mee bezig.

2016-09 Pompe Bleu _ Jan Joost (28)

We hebben de pech gehad (of als je het anders bekijkt: het geluk gehad) dat er veel kapot is gegaan bij de eerste 10 Blauwe Pompen die geplaatst zijn. Alle betrokkenen zijn zeer op de proef gesteld: de technici, de projectleider, de producent en wij van SDO. 19 keer moesten de teams uitrukken en zijn pompen uit elkaar gehaald, ruim 200 onderdelen zijn vervangen. De teams zijn op een herhalingscursus geweest.

2016-09 Pompe Bleu _ Jan Joost (21)

De belangrijkste oorzaak: een fout (in Nederland) in de productie van de moffen die de verbinding vormen tussen twee buiselementen. Het heeft veel geld gekost en het heeft het project vertraagd. Maar het heeft het project ook goed gedaan. Er is expertise opgebouwd, de teams zijn beter ingewerkt en meer vertrouwd met de Blauwe Pomp. Aspecten waaraan met het weggeven van pompen nauwelijks aandacht besteed wordt. We kunnen nu terugkijken op de aanloopperiode van het project Pompe Bleue Mali. De kinderziektes zijn overwonnen en er zijn geoefende teams die snappen hoe de pomp in elkaar zit.

4x4 auto

Ik heb het in September kunnen zien en ik ben onder de indruk van de inzet en opgebouwde deskundigheid. Bovendien komt er in januari een fourwheeldrive aan in Mali speciaal voor de installatieteams. Alles en iedereen staat op scherp om het ‘uitrollen’ van de Blauwe Pomp te versnellen. Het project 1000 Blauwe Pompen voor Mali is dus beduidend meer dan 1000 pompen, het is een ontwikkeling.