Kwaliteitsverbetering in onderwijs

P1010721

In 2013 zijn we gestart met de inhoudelijke ondersteuning van het onderwijs in Pays Dogon. Mooie, stevige scholen zijn belangrijk, maar zeker zo belangrijk is wat er in die scholen gebeurt. Alfabetisering van de bevolking is een van onze speerpunten.

In dit programma werken we samen met de stichting Taalvorming in Amsterdam. De pedagogische benadering die deze stichting heeft ontwikkeld, gaat uit van leren lezen en schrijven vanuit een betekenisvolle context. Geen dure methoden, maar woorden uit de eigen leefomgeving zijn het uitgangspunt. Deze L’ Approche des Mots Imprimés’ (kortweg l’AMI) wordt ook in Mali al enkele jaren met succes toegepast.

P1010700

P1010706

In januari 2014 hebben veertig mensen een eerste cursus gevolgd om op verschillende scholen en alfabetiseringsgroepen met l’AMI aan de slag te gaan, het grootste deel leerkrachten en begeleiders van vrouwencollectieven. In de loop van 2014 zijn ze verder begeleid door Malinese specialisten in l’AMI en de plaatselijke onderwijsbegeleidingsdienst, waarvan ook vertegenwoordigers present waren in de cursus. In januari 2015 volgt een tweede cursus voor hen en op verzoek van al hun collega’s, die er in 2014 niet bij konden zijn, start een nieuwe groep van 40 mensen.

P1010711

P1010728

P1010739

Marie Reehorst en Mirjam Zaat van Stichting Taalvorming zijn enthousiast en tevreden over de inzet van de cursisten: ‘Het is fantastisch om te zien hoe mensen aan de slag gaan. Doordat ze kinderen nu in een U-vorm neerzetten, openen zich opeens geheel nieuwe mogelijkheden: kinderen kunnen elkaar zien, elkaar vragen stellen, als leerkracht kun je iedereen overzien en helpen, onderlinge communicatie bloeit op en het ouderwetse klassikale model verdwijnt steeds meer. Winst voor de kinderen, maar ook voor de leerkrachten.

In april 2015 verschijnt er een brochure over l’AMI in Pays Dogon met verhalen, foto’s en tekeningen van leerkrachten en kinderen.

In samenwerking met:

Stichting Taal Vorming