Spanning in groep 7 op de school in Purmerend als de juf brieven uitdeelt. Vooral de tekeningen vinden de kinderen meteen mooi. Ze lezen de teksten hardop voor.
De kinderen uit Sangha schrijven over een bijzonder voorwerp in hun dorp, en wat dit voor ze betekent in de Dogon cultuur. Een kalebas die van oma is geweest. Een zelfgemaakt muziekinstrument en het masker dat ze gebruiken bij een festival. Ze tekenen hoe hun moeder een mand draagt, waarin ze de oogst bewaart. In de brieven staan ook altijd vragen. Welke manden hebben jullie in Nederland en wat stop je daarin? Op de Purmerendse Kawamaschool schrijven ze terug. Over een ketting die van oma is geweest en goed bewaard moet worden. Over stroopwafels, over heiligenbeeldjes die in de kamer staan, over hoe kaas wordt gemaakt. Hebben jullie ook specialiteiten in het eten? Schrijf me asjeblieft terug. Ik hoop dat je het leuk hebt op school.
Brieven schrijven tijdens een taalles is leren hoe je aan een ander kind, dat ver weg woont, uitlegt wat belangrijk voor je is. Goede vragen stellen is leren je in de ander te verplaatsen. De leerkrachten in Sangha en Purmerend zijn super gemotiveerd om hier mee door te gaan.