l’AMI

IMG_2024

Begin januari werd er opnieuw een training gegeven aan leerkrachten van 32 scholen in het Dogongebied. Eerst aan een geselecteerde groep van excellente leerkrachten die al een aantal jaren werkt met de l‘AMI ( Approche Les Mots Imprimés ), een pedagogische werkwijze waarbij de kinderen de Franse taal leren lezen, spreken en schrijven. Ze lieten in de praktijk zien hoe hun aanpak al resultaat heeft. We noemen ze voortaan ‘ami baranè, het Dogonwoord voor ‘helper, vriend van l’AMI”

Drie dagen lang wisselden ze met elkaar ervaringen uit en gaven adviezen over de problemen. Ze kregen ook een intensieve bijscholing van de 2 Nederlandse deskundigen van Stichting Taalvorming.

Vervolgens gaven deze Malinese leerkrachten hun kennis door aan een nieuwe groep collega’s. Samen met hun Nederlandse trainers maakten daarvoor ze een programma.

Ook de 5 schoolbegeleiders van het Malinese Ministerie van onderwijs volgden dit proces en kregen een bijscholing in interactieve werkvormen. De meeste trainingen in Mali worden nog steeds frontaal gegeven. Maar dit keer zijn intensieve gesprekken in kleinere groepen, interactieve werkvormen en het stimuleren van vragen stellen vooral aan de orde. Ze gingen kijken bij elkaar in de klas hoe de praktijk eruit ziet en ze bereiden samen hun lessen voor. Ze oefenen hoe deze werkwijze te integreren in het door het Ministerie van Onderwijs voorgeschreven curriculum.

De meeste scholen liggen in verafgelegen dorpen. Vooral het uitwisselen en elkaar stimuleren wordt als en grote opbrengst van de cursus genoemd.

Nu is iedereen weer terug op zijn of haar school. In het voor en najaar zullen ze opnieuw kort bij elkaar komen, dit keer in 4 verschillende regio’s. Ook zal elke school bezoek krijgen van de schoolbegeleiders om hun vorderingen samen te bespreken. En volgend jaar in januari is al weer een volgende groep gepland. Het doel is om op alle 35 scholen die meedoen het hele schoolteam te trainen.